Senter for krisepsykologi

Jeppestown i Maboneng
Dreamstime.com

Sør-Afrika

Sør-Afrika ligger på sørspissen av det afrikanske kontinentet, og er et av de mest utviklede i Afrika. Det moderne mennesket har eksistert i Sør-Afrika i tusenvis av år, og verdens eldste menneskeskapte tegninger fra over 70 000 år siden er funnet der. Sør-Afrikas nyere historie er preget av kolonialisme og apartheid. Selv om Sør-Afrika har gjennomført en rekke reformer siden 1994, sliter samfunnet med ringvirkningene av apartheidtiden.

Landet er et mellominntektsland med rike naturressurser, velutviklet økonomi og moderne infrastruktur. Samtidig er inntekter og formue veldig ulikt fordelt i Sør-Afrika, og landet har blant verdens største forskjeller mellom fattig og rik- arbeidsledigheten er på rundt 30%. De fattige kommer neste uteukkende fra de fargede og svarte befolkningsdelene som følge av forfordeling av disse gruppene under apartheid.

Samarbeidet mellom Norge og Sør-Afrika har lange røtter, og er historisk knyttet til norsk misjonsbevegelse og norsk skipsfart. Den norske støtten til kampen mot apartheid var omfattende siden tidlig på 1960-tallet. Norge har vært en tydelig støttespiller i Sør-Afrika i en årrekke, og samarbeidet er i dag blant annet på områder som kvinner og likestilling, kultur, næringsliv og fred og forsoning.

Sør-Afrika har et variert klima og en sårbar økologi.

• Befolkning i Sør-Afrika er 58 millioner
  • Befolkning i Johannesburg ca. 7,8 millioner
  • Areal 1,221,037 km2
  • Hovedspråk: Engelsk, Zulu, Afrikaans, Xhosa. Sør-Afrika har 11 offisielle språk
  • Religion: kristendom (ca. 79%)
  • Forventet levealder 70 år (menn), 79 år (kvinner)
  • Valuta: Sørafrikanske rand (ZAR100= ca 60 NOK)

Sør-Afrika er det eneste landet i verden med tre hovedsteder: Cape Town, Pretoria og Johannesburg.

Semesterbeskrivelse

Det internasjonale semesteret starter ved UiB med emnene PSY380 Introduction to Global Mental Health på 10 studiepoeng. Du tar kurset sammen med andre norske studenter som reiser på vårt internasjonale semester og med innreisende psykologistudenter fra Nepal og Vietnam. Deretter starter du på emnet PSY380A "Global Mental Health Practicum" på 20 studiepoeng. Etter en introduksjon ved UiB reiser du til Johannesburg for internship ved Field Band Foundation. Utreiseperioden er på minst 8 uker. Begge kursene gjennomføres høstsemesteret i ditt valgsemester.

I Sør-Afrika vil du ha praksis i Field Band Foundation i Johannesburg. Field Band Foundation er en stor, frivillig organisasjon som driver en rekke field bands (korps) rundt omkring i hele Sør-Afrika og når ut til ca 4.500 barn og unge.  Field Band Foundation (FBF) bruker musikk og dans til å gi unge mennesker med vanskelige oppvekstsvilkår mulighet til livsmestring (lifeskills). Hovedmålet for FBF er å skape muligheter for utvikling av livsmestring og god mental helse hos barn og unge.

Du vil være på hovedkontoret i Johannesburg, men få mulighet til å reise til en annen lokasjon i løpet av praksisen, som varer i 8 uker. Du trenger ikke kunne noe om musikk for å reise til FBF.

FBF har i en årrekke samarbeidet med Norges Musikkorps Forbund, og hvert år reiser 4-6 norske, nyutdannende  til FBF for ett års arbeidspraksis i organisasjonen. Dette er musikkterapauter, pedagoger eller musikere. Du vil være tilknyttet noen av disse norske tilsatte, og i tillegg er en av lederne i organisasjonen norsk. I internshipen vil du for eksempel:

• veilede og være mentor for de som er "sosial officers" ute i feltet, dette er lekfolk som har en viktig rolle mellom barn, skole, foreldre og korpset
  • bidra til forbedring av opplæringsopplegget i FBF
  • gjøre intervjuer/innhente informasjon fra deltakere mm for å forberede rapporter til bidragsytere og støttespillere
  • hjelpe organisajonen i å bli bedre på å arbeide fram et mer helhetlig syn på mental helse
  • reise med noen av instruktørene ut korps/avdelinger utenfor Johannesburgområdet
  • organisere og delta på  arrangementer  i townshipene i Guateng-området

Denne internshipen er del av et prosjekt med støtte fra Diku.  To studenter vil da fra høsten 2020 få mulighet til å være 8 uker i Field Band Foundation.

Finansiering

Du kan søke ordinær støtte fra lånekassen til vårt internasjonale semester.
I tillegg kan du få dekket visum, nødvendige vaksiner og ekstra stipend på inntil kr 7 000,- pr mnd under utenlandsoppholdet.

Hvordan søker jeg?

Søknadsskjema og kriterier finner du her
I tillegg til karaktervurdering, vil motivasjonsbrev og intervju legges til grunn før utvelgelse. Før utreise vil Senter for krisepsykologi arrangere informasjons- og forberedelsessamlinger for utreisende studenter, i tillegg til oppfølgingssamling etter hjemkomst.

Reiseinformasjon

Innlosjering

Innlosjering vil samordnes med FBF.