Senter for krisepsykologi

Constance Gaard Storvestre og Skjalg Eirik Vervik

Studentstipendiatene Skjalg Eirik Vervik og Constance Gaard Storvestre startet 1. september med sine oppgaver tilknyttet EU-prosjektet INtegrated Short-term Palliative REhabilitian to improve quality of life in advanced cancer (INSPIRE).

Constance Gaard Storvestre og Skjalg Eirik Vervik er studenter ved profesjonsstudet i psykologi ved Universitet i Bergen.

Det overordnete målet med studien er å teste ut en individualisert rehabiliteringsmodell blant pasienter som lever med uhelbredelig kreftsykdom. Studien skal undersøke om et kort rehabiliteringstiltak kan hjelpe pasientene med å forebygge, håndtere og tilpasse seg sykdommen og behandlingen for å opprettholde velvære og livskvalitet.

Norge deltar sammen med 6 andre europeiske land og SfK har ansvar for 2 arbeidspakker. I den første arbeidspakken skal vi gjennomføre en sammenlignende analyse av om og hvordan tjenestene til palliative kreftpasienter er organisert i de 7 europeiske landene. Den andre arbeidspakken er en litteraturstudie som skal danne grunnlaget for utvikling av en ekspert-konsensus og internasjonalt rammeverk for palliativ kreftrehabilitering på helsesystemnivå som kan anvendes i klinisk praksis.

Skjalg og Constance skal jobbe sammen med forskningsgruppa i Norge jobbe med arbeidspakke 1 og gjennomføre en dokumentanalyse over hva som finnes av dokumenter relatert til palliativ rehabilitering, gjennomføre intervjuer av interessenter og utvikle digital spørreundersøkelse for å få mer kunnskap om praksisen i de ulike landene. Informasjonene er viktig grunnlag for intervensjonen i den randomiserte studien som starter høsten 2023.

Arbeidet med arbeidspakke 1 vil danne grunnlaget for en artikkel i et internasjonalt tidsskrift.

Veiledere for Skjalg og Constance er professor Line Oldervoll og professor May Hauken