Hjem
Sosiologisk institutt
Forskningsprosjekt

Forskningsprosjekt om skolevalg i Europa

Forskningsprosjektet «Admission Impossible? Skolevalg i europeiske byer», finansiert av Norges forskingsråd, undersøker skolepolitikken i 14 vesteuropeiske byer, og går i dybden på problemstillinger knyttet til inntak til, og segregering i, videregående skoler i Norge.

Et par sko foran en rekke piler som viser i ulike retninger
Et skolevalg består av en rekke ulike hensyn.
Foto/ill.:
pexels.com

Hovedinnhold

Tema og mål for prosjektet

Hva motiverer foreldre og elever til å velge ulike skoler? Hvordan blir sosial og etnisk ulikhet reprodusert i slike valg, og hvordan har elevsammensetningen ved ulike skoler utviklet seg over tid? Og hva med politikerne? Hvordan prøver de å styre valg av skole og elevsammensetningen gjennom ulike inntaksordninger, nærskolegrenser og lignende? Hvor mye handlingsrom oppfatter politikere på kommunalt og fylkeskommunalt nivå at de har i forhold til slik spørsmål? Hva går politiske konflikter om inntaksordninger ut på, og hvilke organisasjoner forsøker å påvirke skolepolitikken? Og ikke minst; hva mener elever selv om inntaksordningen? Dette er noen av forskningsspørsmålene som ligger til grunn for prosjektet "Admission Impossible"? School Choice in European Cities".

Prosjektet har som mål å produsere kunnskap som kan være nyttig for å forstå dilemmaer og politiske konflikter som oppstår i skolepolitikken, og vil videre bidra med kunnskap om utvikling av segregering i skolen over tid. 

Fremgangsmåte

Prosjektet består av tre integrerte delprosjekter: 1) Skolepolitikk i 14 vesteuropeiske byer, 2) Elevers erfaringer med og meninger om valg av VGS i norske byer, og 3) Registerdatabasert analyse av segregering i VGS i Norge. Ved å trykke på menyen nedenfor kan du lese mer om hvert enkelt prosjekt. 

Forskere

Det fireårige prosjektet (2021 – 2025) er tilknyttet Universitetet i Bergen. Lederen for prosjektet er Dr. Susanne Wiborg (UCL London) og Prof. Thomas Lorentzen (Universitetet i Bergen). Forskerteamet består også av førsteemanuensis Katharina Sass (Universitetet i Bergen) og Dr. Karin Edmark (Stockholms universitet), samt doktorgradsstipendiat Anders Tonning Rong (Universitetet i Bergen) og forskningsassistent Sarah Christin Aga (Universitetet i Bergen). 

Her kan du lese mer om medlemmene av prosjektet.