Stiftelsen Det norske arboret

Strategi for Stiftelsen Arboretet 2023-2033

Arboretet – grønn lunge med kunnskap og mangfold

Omvisning blant villrosene
Omvisning blant villrosene med Per H-Salvesen
Terhi Pousi

Stiftelsen Det norske arboret på Milde skaper en grønn lunge med kunnskap og mangfold. Arboretet består av levende samlinger av busker og trær og er særlig kjent for sine store samlinger av Rhododendron og roser, men du finner også en rekke andre samlinger her. Det er et levende museum, et botanisk skattkammer og et mangfoldig friluftsområde og har siden etableringen i 1971 vist seg levedyktig og relevant for samfunnskritiske oppgaver som forskning og utdanning, for rekreasjon og for naturopplevelser. Dette er beskrivende for vår visjon: «Arboretet – grønn lunge med kunnskap og mangfold»

Verden forandrer seg og kunnskapens relevans og aktualitet med den. Derfor må også plantene i arboretet, forskningen og den formidlete kunnskapen være oppdatert og i kontinuerlig utvikling. I en verden med store samfunnsmessige og økologiske utfordringer som følge av klimaendringer og tap av arts- og naturmangfold, behøves kunnskap og genressurser som grunnlag for å sikre bærekraftig bruk av biologiske ressurser og artsmangfold for framtiden. Arboretet skal være som et laboratorium for fremtidens trær og busker og utgjøre en arena for kunnskaps- og mangfolds-beredskap når det gjelder busker og trær.

Arboretet vil:

Gjennom forskning bidra med kunnskap til å bevare biologisk mangfold.

Spre kunnskap om biologisk mangfold ved å vise en bred representasjon av utenlandske og norske treslag og busker, og ved å gi truete arter «botanisk asyl» på Arboretet og spre dem videre til andre Arboret og offentlige botaniske hager

Legge til rette for bærekraftig bruk av busker og trær. Dette er relatert til artsdanning og utprøving av artenes vekst under varierte klima- og miljøforhold. Arboretet samarbeider tett med Universitetet i Bergen om dette, men også med andre aktører nasjonalt og internasjonalt.

Være en attraktiv undervisningsarena som stimulerer og motiverer til nysgjerrighet og læring for barn og unge fra barnehage til høyere utdanning.

Gjennom botaniske samlinger, utstillinger, aktiviteter og områdets naturmiljø gi Arboretets besøkende naturforståelse gjennom å gi dem kunnskap om arter, biologisk mangfold, evolusjon og samspillet i naturen. Arboretet vil også gi besøkende kunnskap om hvilke trusler natur- og artsmangfold står overfor, og hvilke konsekvenser tap av slikt mangfold kan få.

Være en arena for rekreasjon, naturopplevelse og gi inspirasjon til egen hage gjennom områdets naturmiljø, botaniske samlinger, utstillinger og aktiviteter. Bergen og omland friluftsråd er en viktig samarbeidspartner for å tilrettelegge området for rekreasjon og friluftsliv.

Frivillige lag, organisasjoner og støttespillere er viktige for at Arboretet skal fortsette å være vakkert, velstelt, attraktivt og relevant, Arboretet vil fortsette det gode samarbeidet med disse sentrale samarbeidspartnerne.

Foruten å bidra til kunnskapsutvikling og kunnskapsformidling om bærekraftig ressursbruk, vil Arboretet tilstrebe en bærekraftig og ansvarlig drift og forvaltning ved å søke å velge mest mulig klima- og miljøvennlige alternativer.