Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Besøk

Den Australske ambassadøren besøkte forskergruppe ved UiB

— Universitetet i Bergen har et sterkt rennommé å vise til i vår del av verden, sier Ian Kemish.

To menn og en dame ser inn i kameraet med et lite smil. De er formelt kledd
F.v: Professor ved UiB, Edvard Hviding, HE Kerin Ayyalaraju og Ian Kemish.
Ole Marius Kvamme

15. mai fikk Universitetet i Bergen og Institutt for sosialantropologi staselig besøk av Den Australske ambassadøren til Norge, Danmark og Island, HE Kerin Ayyalaraju og tidligere diplomat og ekspert på internasjonale relasjoner, Ian Kemish.

HE Kerin Ayyalaraju og Ian Kemish møtte rektoratet og deltok på et seminar arrangert av forskergruppen for Stillehavsstudier (Bergen Pacific Studies research group) ved UiB.

— Jeg er glad for å kunne bidra til dialog om spørsmål knyttet til området ved Det Indiske hav og Stillehavet. Universitetet i Bergen har et sterkt rennommé å vise til i vår del av verden, og det er en glede å kunne bruke litt tid på å snakke om samarbeid, bidra med et perspektiv om hva som skjer i Asia- og Stillehavsregionen, men å også kunne lære av ekspertisen som finnes her, sier Ian Kemish.

På tvers av diplomati, universitet og forskning

Kemish holdt en presentasjon om utviklingen den siste tiden i denne regionen og diskuterte globale konsekvenser av dette. Internasjonal politikk og diplomati, regionene i Asia og Oseania, utenrikspolitisk analyse og maritime styringssystemer var på agendaen.

Professor i sosialantroplogi ved Universitetet i Bergen, og grunnleggeren av forskergruppen for Stillehavsstudier, Edvard Hviding, trekker fram at dette initiativet skjer på tvers av diplomati, universitet og forskning.

— Vi så dette som en utmerket mulighet til å profilere grensesnittet mellom universitetet og diplomatiet, sier Hviding.

Felles interesser

I år feirer Australia 75 år med diplomatiske relasjoner med Norge. HE Kerin Ayyalaraju trekker fram de mange felles interessene Norge og Australia har.

— En av dem er åpenbart vår lange og unike historie med samarbeid om det som skjer i antarktiske og arktiske regioner. Men Stillehavsregionene er kanskje et nytt slikt område, sier hun.