Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Fagmiljøer ved Universitetet i Bergen får over 470 millioner til å etablere eller oppgradere viktige kjernefasiliteter og datainfrastrukturer. – En anerkjennelse av UiB som forskningsuniversitet, sier viserektor.
– Jeg studerte. Jeg var som dere. Siden jeg ville ha mer erfaring, begynte jeg i lokal-tv. Aldri hadde jeg planer om å bli krigsreporter. Det sa Oscar-vinner Vasilisa Stepanenko til Infomedia-studentene på forelesningen.
Vi er stolte av at vår egen professor Annelin Eriksen er valgt inn som øverste leder i Det Norske Videnskaps-Akademi for de neste tre årene. Vi gratulerer Annelin og Det Norske Videnskaps-Akademi med et godt valg!
Som et av universitetets største institutter er Infomedia et selvsagt stoppested når ledelsen i Norges Forskningsråd (NFR) tar turen vestover. Torsdag 19. september tok Infomedia imot NFR-ledelsen i Medieklyngen.
PREPARE-prosjektet deltar på ECREA2024-konferansen med artikkelbidrag om offentlig tilknytning og tihørighet.
De har akkurat begynt på masteren i sammenliknende politikk. Nå skal de planlegge Sampolkonferansen 2025.
– Ikke i noen andre deler av landet enn i Oslo er det et flertall for dette, sier Ingrid Kvåle Faleide, som forsker på folks holdninger til ulike fornybare energikilder.
Den siste spesialutgaven av tidsskriftet Journalism Studies utforsker fenomenet nyhetsunnvikelse, med bidrag fra Infomedia-forskere, og presenterer en systematisk gjennomgang av eksisterende forskning på feltet.
En av UiBs fremste forskere på kunstig intelligens, Marija Slavkovik, mener vi som samfunn gjør lurt i å satse på kunstig intelligens fremover.
Sigurd (23) fullførte sin bachelor i sammenliknende politikk i 2022. Nå har han fått prestisjefylt stipend.
Martin Eggen Mogseth og Fartein Hauan Nilsen, doktorgradsstipendiater ved Institutt for sosialantropologi, er redaktørar og bidragsytarar i den nye boka Limits of Life: Reflections on Life, Death and the Body in an age of Technoscience publisert av Berghahn Books.
Institutt for sammenlignende politikk får SV-fakultetets studiekvalitetspris 2024 for lavterskeltilbudet «Kodeklubben», hvor studenter får hjelp til å lære statistikkprogrammet R.
Ni nye studenter er nå klare for å jobbe for sine medstudenter ved bacheloren i sammenliknende politikk.
Den raske utviklingen innen AI-forskning og teknologi har ført til økt fokus på etisk tilsyn, og rollen som ethics chairs blir stadig mer vanlig på vitenskapelige konferanser. Marija Slavkovik oppfordrer til en diskusjon om hvor effektive de faktisk er.
Andreas Ølestveit (24) har alltid hatt lyst til å studere i Bergen. Nå har han begynt på masteren i sammenliknende politikk.
To av tre mener de bruker for mye tid på nettet. Hør forsker Mehri S. Agai fortelle om ungdom og skjerm i nyeste episode av Ekko på NRK.
Hvert år reiser bachelorstudentene i sammenliknende politikk på en studietur arrangert av fagutvalget Kabinettet. Les om årets tur til London.
Kollegaer fra instituttet var nylig samlet i Dublin for den årlige ECPR konferansen.

Sider