Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Stipendiat Kaja Reegård har med en artikkel i siste utgave av Journal of Education and Work.
Stipendiat Ben Robson skal jobbe på Universitet i Salzburg, Østerrike frem til midten av mai for å få opplæring i fjernmålingsmetodikk.
Etter pensjonsreforma er det 13 prosent fleire seniorar i privat sektor, men det er dei ressurssterke som er dei store vinnarane i pensjonssystemet.
Arbeidslinjen virker, men barnas skolegang må følges opp bedre.
Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide møter tre eksperter fra SAMPOL i åpent møte om norsk sikkerhetspolitikk
Store grupper i arbeidsfør alder, først og fremst relativt unge kvinner og svært unge menn, har en økende tilbøyelighet til å bli forsørget av trygd.
Bente Nicolaysen bidrar med et kapittel i den nye boken "Solidarity - Theory and Practice".
- Å delta i SV-revyen er den morsomste måten å bli integrert i det sosiale livet på SV. Man blir godt kjent med så mange mennesker man ellers ikke hadde truffet, fra ulike institutter og årskull. Det blir lettere å delta på alt som skjer på SV, sier Amalie Raa, revysjef for årets SV-revy, som hadde forestillinger 6.-13. mars.
Hvordan kan verdikonflikter relateres til fremveksten av høyreradikale partier? Det er temaet for Lise Lund Bjånesøy sitt doktorgradsstipendiat ved Institutt for sammenliknende politikk.
I anledning 75 årsjubileet til Norgesunionen i Soroptimist International Union, holdt Kari Wærness et innlegg. Innlegget er nå publisert i medlemspladet Soroptima.
For andre gong arrangerer Institutt for geografi PhD-kurset «Production and Interpretation of Qualitative Data». Tor Halfdan Aase er ansvarleg for kurset, som i år har heile 22 deltakarar.
Studentene ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet er svært fornøye med studieprogrammene våre i følge Studiebarometeret for 2014. Som student av samfunnsvitenskaplige fag blir du del av et godt sosialt studentmiljø, du kan studere relevante og engasjerende fag – og det er gode muligheter for å reise på utveksling.
Hugo Chavez kastet vekk en gylden mulighet til å gjøre noe med den ekstreme ulikheten i Venezuela. Men som andre populister viste han en suveren forakt for beskrankninger på sin maktutøvelse.
Iselin Åsedotter Strønen disputerte fredag 17. oktober 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «The Revolutionary Petro-State. Change, Continuity and Popular Power in Venezuela». I videoen forteller Iselin om forskningsprosjektet sitt, avslører hva som er det viktigste redskapet til en antropolog, og lar deg være med henne på doktorpromosjonen.
Aldri før i historien har mennesker påvirket biosfæren i så stor grad som over de siste femti åra. Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på våre behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine.
Det er vanskelig å forestille seg at vi skal takle klima og energiutfordringene uten mer kompakte byer.