Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Henriette Aksnes, Gabriele de Seta og Jana Birke Belschner er årets mottakere av TMS Starting Grant. De tre vil motta utmerkelsen som del av Trond Mohn stiftelse sin årsmarkering i Universitetsaulaen, 1. desember.
Frie studiepoeng gir uante muligheter! Her finner du nyttig informasjon og veiledning til deg som skal velge emner våren 2024.
Mitt masterprosjektet går ut på å finne ut hva som motiverer folk til å bidra i Bærekraftige liv - en lokal nabolagsorganisasjon som har som mål å redusere det økologiske fotavtrykket, samtidig som de øker livskvaliteten.
Dette kan bidra til politisk marginalisering av mennesker med stort behov for å bli hørt, mener forsker.
Dette prosjektet handler om hvordan de flernivåstyrte prosessene, de delte arbeidsoppgavene, til staten (BaneNOR/Jernbanedirektoratet), Viken FK og Nordre-Follo kommune har effekt på ønsket utvikling i Ski.
Undersjøiske transformatorstasjoner – styrking av eksisterende teknologi for å redusere kostnadene for havvind. Se opptak av foredraget her!
Tekna inviterte prosjektleder for Immortality-projektet Annelin Eriksen til å delta på paneldebatt om kunstig intelligens og menneskelighet.
Mennesker har alltid vært nysgjerrig på tanken om verdensundergang, sier Studentsamfunnet i Bergen når inviterte til samtalemøte med biolog og postdoktor ved UiO Dabao Sun Lü og stipendiat ved Teknolovitenskaplig udødlighets-prosjeket Fartein Hauan Nilsen en kald Halloween-morgene i Bergen.
Trenger vi feelgood-media akkurat nå? Professor Hallvard Moe besøkte NRK P2 Arena for å diskutere nyheter og mediebruk i tider med krig og samfunnskrise.
Det å ha autoritative data laget av uavhengige forskere, som bare har hatt kvalitet for øyet og ingen kommersielle interesser, vil bare bli viktigere framover, mener professor og faglig leder for Norsk medborgerpanel ved UiB, Elisabeth Ivarsflaten.
Kirstine Kolsrud er ansatt som ny direktør ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet (UiB). – Jeg gleder meg til å få lede den flotte, kompetente administrasjonen ved fakultetet, sier hun.
Ny studie viser at norske kommuner må redusere karbonutslipp mellom 12% og 26%, dersom Norge skal nå Paris-målene. I dag tilsvarer dette mellom 3 og 8 år med utslipp.