Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

PREPARE-prosjektet ser etter en ambisiøs forsker som vil bidra til å utvikle en ny agenda for å forske på borgernes forhold til offentligheten.
UiBs Humaniorastrategi tildeler Brita Ytre-Arne midler for å forske på kunstig intelligens og hvordan vi vurderer hva som er ekte og sant.
Bruken av kunstig intelligens i nyhetsproduksjon vekker bekymring blant nordmenn, viser Norges resultater fra Reuters Digital News Report, verdens største undersøkelse av digitale nyhetsvaner.
Brita Ytre-Arnes bok om smartttelefonen i hverdagslivet har fått strålende anmeldelse i Norsk Medietidsskrift.
Luftforurensning er et økende problem i verden, men det rammer ulikt. Barn, syke og eldre rammes hardest.
Marija Slavkovik, instituttleder og professor i kunstig intelligens ved Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) ble nylig tildelt prisen for “Publication of the Decade” på NORA Annual Conference 2024.
Nå skal masterkandidatene våre forsvare oppgavene sine. Se når og hvor her.
Fullsatt Univeristetsaula og god stemning da fakultetet feiret årets bachelor- og masterkandidater den 7. juni 2024. Les om høydepunktene og se bilder fra årets seremonier.
Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass.
Dette brevet har blitt sendt ut til ansatte ved SV-fakultetet. Fakultetsledelsen ønsker å være helt åpne om den økonomiske situasjonen, og brevet ligger derfor også på nettsiden.
Mandag 3. juni holdt instituttet masterseremoni for studentene som fullførte mastergraden våren 2023 på våre to masterprogram.
Den nyskapende teknologiutstillingen på Universitetsmuseet er nå åpen. Utstillingen er laget av studenter ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, og holder åpent frem til jul.
Ny forskning viser at en del politikere som er skeptiske til kjønnskvotering i politikken, er positive til kjønnskvotering i ledelsen til religiøse organisasjoner.