Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Den raske utviklingen innen AI-forskning og teknologi har ført til økt fokus på etisk tilsyn, og rollen som ethics chairs blir stadig mer vanlig på vitenskapelige konferanser. Marija Slavkovik oppfordrer til en diskusjon om hvor effektive de faktisk er.
Andreas Ølestveit (24) har alltid hatt lyst til å studere i Bergen. Nå har han begynt på masteren i sammenliknende politikk.
To av tre mener de bruker for mye tid på nettet. Hør forsker Mehri S. Agai fortelle om ungdom og skjerm i nyeste episode av Ekko på NRK.
Hvert år reiser bachelorstudentene i sammenliknende politikk på en studietur arrangert av fagutvalget Kabinettet. Les om årets tur til London.
Kollegaer fra instituttet var nylig samlet i Dublin for den årlige ECPR konferansen.
20. september fylles UiB-bygget Nygårdsgaten 5 av nyskapende idéer, forskning, presentasjoner og debatter. Målet er å skape en møteplass, styrke samarbeidet mellom akademia og samfunnet, og vise fram noen av de spennende prosjektene som utvikles på UiB.
Mer enn 250 migrasjonsforskere fra hele verden var samlet for den 22. nordiske migrasjonsforskningskonferansen (NMR), som ble avholdt på Universitetet i Bergen, 14.–16. august.
PREPARE har publisert en ny diskusjonsartikkel i Political Communication med tittelen "Defending Democracy: Prioritizing the Study of Epistemic Inequalities".
Hvordan bidrar manipulativ design til å spre skadelig innhold til barn og unge? Hvordan kan barns rett til informasjon, tankefrihet og deltakelse balanseres opp mot kravet til beskyttelse på nett? Forsker Mehri S Agai deltok i Medietilsynets paneldebatt på Arendalsuka 2024.
Professor emeritus Pål Ingebrigt Davidsen får «Lifetime Achievement Award» for sitt mangeårige arbeid med faget systemdynamikk.
Professor i sosiologi, Kristoffer Chelsom Vogt, er oppnevnt til et nytt regjeringsoppnevnt utvalg som skal utrede mulige årsaker til at nordmenn får færre barn enn tidligere.
Stipendiat Marit Beitnes har formidlet funn fra forskningen sin om bønder og deres forhold til tid på både forskning.no og i intervju på NRK P2
Hvordan ble vi så avhengige av dingsen vi alltid har i hånda? PhD-stipendiat Mehri S. Agai delte innsikter fra sin forskning på Olavsfestdagene 2024.