Det samfunnsvitenskapelige fakultet

UiBs Pål Ingebrigt Davidsen tildelt høythengende pris

Professor emeritus Pål Ingebrigt Davidsen får «Lifetime Achievement Award» for sitt mangeårige arbeid med faget systemdynamikk.

Bildet viser Pål som får tildelt prisen
På bildet overleverer Professor Shayne Gary (til venstre) Lifetime Achievement Award til Professor Emeritus Pål I. Davidsen.
Fernando Redivo

4. august 2024 ble professor emeritus Pål Ingebrigt Davidsen ved Institutt for geografi tildelt en hederspris av System Dynamics Society – en internasjonal organisasjon som samler akademikere og utøvere innen fagfeltet Systemdynamikk.

Davidsen ble tildelt organisasjonens «Lifetime Achievement Award» – en pris som henger svært høyt, og som bare har blitt delt ut seks ganger tidligere. Prisen gis til en person som har hatt en imponerende karriere innenfor systemdynamikk, som har strukket seg over flere tiår.

– Dette er en stor og uventet anerkjennelse av arbeidet vi har gjort ved UiB. Uten mange gode medarbeidere som, siden 1995, har stått på for å skape det miljøet og det gode ryktet vi nå har internasjonalt, ville ikke en slik pris landet i Bergen, sier Pål Ingebrigt Davidsen.

Velfortjent

– Jeg vil gratulere på det varmeste! Ingen tvil om at dette er vel fortjent, sier Peter Andersen, leder for Institutt for geografi.

–  Pål Davidsen har gjennom hele sin karriere brent for å plassere Systemdynamikk ved UiB som et av de mest sentrale miljøene internasjonalt, og har klart å bygge en meget produktiv forskningsgruppe og et undervisningsmiljø som trekker talenter fra hele verden. Dette hadde ikke vært mulig uten en helt ekstraordinær innsats fra Pål Davidsen. Stort til lykke med denne høyt hengende æresbevisning!

Takker studentene

Davidsen trekker fram de mange studentene, de fleste fra andre land, som har hatt nytte av utdanningen på master- og doktorgradsnivå.

– De har hatt mot til å satse på et uortodoks studium, og inspirert oss med sin faglige bredde, sin iherdige arbeidsinnsats og sin evne til å skape et godt studentmiljø.

Davidsen er tildelt prisen for sitt mangeårige arbeid som tilsatt ved UiB og som gjesteforsker ved MIT. Dette arbeidet omfatter blant annet opprettelsen og ledelsen av Gruppen for Systemdynamikk ved UiB, samt etableringen av det internasjonale master- og doktorgradsprogrammet og det europeiske Erasmus Mundus master-programmet innen fagfeltet.

Davidsen er glad for at UiB har turt å satse på systemdynamikk.

– Det viktigste vi opplever i disse dager er en global erkjennelse av at verden krever analyser og løsninger som krysser sektorielle og faglige grenser. Derfor har anvendelser av systemdynamikk fått en stor utbredelse i studier av komplekse, dynamiske systemer ved hjelp av modellering og simulering og i utformingen av retningslinjer for ledelse av slike systemer i form av strategier, politikker og beslutningsregler, ser Davidsen.