Hjem
Sosiologisk institutt
Nyhet

Førsteamanuensis sin bok grunnlag for internasjonal artikkel

Boken «The politics of comprehensive school reforms: Cleavages and Coalitions» av Katharina Sass, er grunnlag for en ny artikkel gitt ut av den amerikanske sosiologen Samuel E. Abrams i Political Science Quarterly.

Bilde av Katharina Sass sin bok og portrettbilde av Sass
Foto/ill.:
Bokomslag: Cambridge University Press / Foto: UiB

Hovedinnhold

I 2022 publiserte førsteamanuensis Katharina Sass en bok gjennom det prestisjefylte Cambridge University Press, hvor hun skrev om hvordan Stein Rokkan sitt teoretiske rammeverk gir et grunnlag for å forstå skolepolitikk i lys av politiske skillelinjer. Sass gir en dybdeanalyse av skolepolitikken i Tyskland og Norge i etterkrigstiden, og ser blant annet på fellesskolen som vokste frem i Norge på den tiden.

Nettopp denne boken er nå blitt grunnlaget for artikkelen «Can Nations Achieve Both Educational Excellence and Equity?» skrevet av den amerikanske sosiologien Samuel E. Adams. Artikkelen er publisert i det anerkjente tidsskriftet Political Science Quarterly.

Adams undersøker om det er en motsetning mellom det at utdanningssystemer holder høy kvalitet, og det at de fremmer sosial likhet. Den politiske og ideologiske forskjellen mellom utdanningssystemet i Norge og Tyskland kommer tydelig frem i boken til Sass, og nettopp denne forskjellen er et viktig grunnlag for Adams’ diskusjon.

 

I lenkene under kan du lese artikkelen til Adams, i tillegg til å lese mer om boka til Katharina Sass.

Lenke til Adams’ artikkel

Lenke til Katharina Sass’ bok