Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Tilbyr studenter trening i dyplesning

– Målet er at vi sammen skal komme litt nærmere å kunne lese fagtekster uten å bli avbrutt, sier professor i sosialantropologi, Bjørn Enge Bertelsen, som står bak tilbudet.

En kvinne blir intervjuet av en mann i et klasserom.
NRK var på plass under første dyplesnings-samling og laget reportasje. De intervjuet blant annet studenten Siri Hammer Gjevik.
Bjørn Enge Bertelsen

–  Å gjenvinne kontrollen over konsentrasjon tror jeg er enklere å få til sammen og derfor tok jeg initiativ til dette ekstratilbudet til studenter, sier professor ved Institutt for sosialantropologi, Bjørn Enge Bertelsen. Han står bak et nytt konsept ved UiB: trening i dyplesning og konsentrasjon.

Universitetsstudier går mye ut på å ta til seg kunnskap gjennom lange akademiske tekster, men forskning viser at evnen til slik konsentrasjon har blitt svekket de siste årene, på grunn av skjermer og sosiale medier.

Trening av viljestyrke

– Målet er at vi sammen skal komme litt nærmere å kunne lese fagtekster uten å bli avbrutt – det vil si, svært ofte, også å avbryte seg selv ved å, for eksempel, sjekke mobiltelefonen. Kurset er inspirert av et viktig arbeid som er gjort ved Sosialantropologisk institutt ved UiO. Dette prosjektet viser at det er mulig å trene opp viljestyrken og evnen til å lese fagtekster med større konsentrasjon – noe  som altså er hovedmålet med dette tilbudet, sier Bertelsen.

Han forteller at de første rapportene fra Skjermbruksutvalget også har inspirert ham.

– De indikerer at «Leseforståelsen er bedre når vi leser sammenhengende informasjonstekster på papir enn på skjerm.» Derfor har vi valgt å lese på papir i dette kurset, sier han.

Regler

Tilbudet «Lesing og konsentrasjon» går som en del av bacheloremnet «Komparativ regional etnografi» med fokus på Afrika og Eurasia, og varer i fire uker i januar. Helt konkret skjer dette: Mellom 08.15 og 10.00 på tirsdager kan studentene møte opp i et rom, der en rekke regler må følges.

1) Studentene kan lese hvilken som helst fagtekst på emnet, men lesingen skal skje på papir, ikke på dataskjerm, mobiltelefon eller lesebrett.

2) Studentenes mobiltelefonen skal være skrudd av eller i flymodus og plasseres utenfor rekkevidde. I tillegg må alle plassere mobiltelefonene sine utenfor rekkevidde (for eksempel langt nede i en bag eller jakke).

3) Lesingen foregår uten andre forstyrrelser, for eksempel musikk på ørene.

4) Notater gjøres for hånd på teksten eller på egne ark.

5) Det skal være stille på auditoriet, og de som har behov for en pause, må gå ut en tur.

Institutt for sosialantropologi stiller med kaffe og kjeks, og fagpersoner vil være tilstede. For øvrig er tilbudet helt frivillig.

Dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Jan Erik Askildsen, roser initiativet.

– Dette er et flott initiativ - et godt tilbud, og et flott pedagogisk virkemiddel, som jeg håper mange studenter vil benytte seg av, sier han.