Hjem
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Nyhet

Infosenteret fyller ti år

Hva slags erfaringer har du med Informasjonssenteret på SV-fakultetet? Gi din tilbakemelding nederst i saken!

Bildekollage av studenter som benytter informasjonsssenteret
Foto/ill.:
Silje Stenkløv

Hovedinnhold

I Informasjonssenteret kan du få informasjon om studieprogrammene ved SV-fakultetet, bestille veiledningstime og få hjelp til å fylle ut søknader og andre skjema. Der kan du også henvende deg om du har spørsmål om rutiner og retningslinjer knyttet til opptak, permisjon, hjelpemidler ved eksamen og innpassing av emner - for å nevne noe.

 

Trygghet

– Studentene kan henvende seg til oss om de er usikre på ulike ting angående studiet. De er veldig oppegående og finner ut av mye på egen hånd, men det er alltid betryggende å få ting forklart og bekreftet, sier Silje Luzia Rødeseike, konsulent i Informasjonssenteret ved SV-fakultetet.

Rødeseike har jobbet i Informasjonssenteret siden høsten 2014, og er selv masterstudent ved UiB. Hun kan vanskelig se for seg hvordan situasjonen var for studentene før Informasjonssenteret åpnet i 2005.                               

 – Informasjonssenteret fungerer som et mellomledd som kan sette studenter i kontakt med de rette vedkommende, sier hun.

 

Mer oversiktlig for studentene

Line Fjellhaug, førstekonsulent ved Institutt for sosialantropologi, har jobbet i Informasjonssenteret fra dag én, og har fått med seg overgangen fra det gamle systemet.

Tidligere fantes det ikke studieveiledere til hvert enkelt fag, men én generell veileder på fakultetet.

– Før sto studentene i kø for å få informasjon oppe i korridorene på instituttene. Det kunne banke på døren hos veilederne i ett sett. Det er mye bedre organisert nå, med ett felles sted der alle studentene kan henvende seg for å få svar på det de lurer på, sier Fjellhaug.

– Det er kjekt å sitte her. Man beholder kontakten med studentene - men i mer systematiserte former, sier Fjellhaug og smiler.

Rødeseike synes det er spesielt hyggelig å snakke med utvekslingsstudentene om hvordan de har det både i Norge og på UiB.

– Det å få høre at vi er til stede og hjelpsomme er en god følelse, da vet vi at vi har gjort jobben vår. Jeg fikk en morsom og hyggelig tilbakemelding av en utvekslingsstudent som sa ”you are cool, can I add you on Facebook?”, sier hun mens hun ler.

 

Ris eller ros?

Fortell gjerne om en gang du har fått god hjelp, eller om du har tips til noe Informasjonssenteret kan bli bedre på! Ditt svar vil være anonymt. Ris eller ros?

Blant alle tilbakemeldingene vi får vil det bli trukket 2 vinnere av gavekort á 500 kroner på Akademika!