Lær innovative metoder til arbeidshverdagen
Vil du lære om innovative metoder til din arbeidshverdag på UiB? Til høsten starter et nytt kull av Tjenesteinnovasjonsprogrammet (TIP).
![To deltakere presenterer oppgaven sin foran en jury](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/team_sikta_redigert.jpg?itok=BcRKKjjs×tamp=1656336417)
Hovedinnhold
Tjenesteinnovasjonsprogrammet er et utviklingsprogram for administrativt ansatte, hvor du får opplæring i Design Thinking-metodikk gjennom arbeid med reelle problemstillinger fra UiB. For å komme frem til gode løsninger, vil det være stort fokus på brukerinvolvering og testing.
Deltakerne lærer seg hvordan de kan gjennomføre gode brukerintervjuer, teste ut løsningene tidlig i prosessen og arbeide frem de gode ideene. Gjennom hele programmet vil deltakerne arbeide i grupper, sammen med ansatte fra ulike deler av organisasjonen. Tjenesteinnovasjonsprogrammet er en del av UiB Tjenesteutvikling.
Lærte om brukerperspektivet
Forskingsrådgiver Amra Grudic-Feta på Det medisinske fakultet deltok i fjorårets kull.
– Jeg meldte meg på fordi jeg hadde lyst å lære nye måter å jobbe på. Det har vært fantastisk å få innsikt i metoder for å komme på nye ideer og mulige løsninger kjapt. Jeg har aldri vært så kreativ på så kort tid før, og jeg tror at programmet gjør oss modigere til å foreslå nye tiltak i arbeidshverdagen vår, sier hun.
Hennes største utbytte har vært å lære om nye metoder for å sikre brukerperspektivet i prosjekter. Gruppen hennes jobbet med å utvikle en forskerportal, for å gi bedre administrativ støtte til forskere som skal søke om eksterne forskningsmidler.
– Det har vært veldig interessant å gjennomføre brukerintervjuer hos forskerne, for å sikre at vi lager en løsning som brukerne ønsker og har lyst til å bruke. Vi opplevde at det var mange som hadde lyst til å prate med oss, og de satte pris på muligheten til å få fortelle om sitt synspunkt, sier Grudic-Feta.
– Jeg kan absolutt anbefale alle å bli med på Tjenesteinnovasjonsprogrammet. Det er en mulighet til å tenke annerledes rundt din egen rolle som administrator, og du justerer arbeidsmetodene dine. Nå bruker jeg metodene jeg har lært aktivt i min egen arbeidshverdag som forskningsrådgiver.
Verdifullt å jobbe på tvers
Kristin Holtermann jobber som rådgiver for bioCEED - Senter for fremragende utdanning i biologi. Hun ønsket å delta fordi hun hadde lyst å lære mer om Design Thinking og nye verktøy, og fasilitering av workshoper.
Deltakerne jobber i tverrfaglige grupper, og Holtermann samarbeidet med ansatte både fra studieavdelingen, HR og IT-avdelingen. De løste en oppgave om hvordan UiB kan få studentene til å velge mer tverrfaglig i valgfrie studiepoeng.
– For meg har det vært verdifullt og motiverende å få møte kollegaer på tvers av fakulteter og avdelinger på UiB, og lære om ulike perspektiver i organisasjonen, forteller Holtermann.
– Det var særlig spennende å lære nye metoder ved å jobbe med konkret problemstilling ved UiB. Jeg vil absolutt anbefale andre ansatte å være med på Tjenesteinnovasjonsprogrammet. Det er tidkrevende, men jeg fikk mye igjen for å delta, sier hun.
Bli med på høstens kull
Ønsker du å delta på høstens kull i Tjenesteinnovasjonsprogrammet? For å bli med, kan du kontakte din nærmeste leder som kan nominere deg som deltaker. På UiB Tjenesteutviklings nettsider kan du lese mer om programmet.