Universitetsaulaen i Bergen
Aulaens historie

Fakta om sørfløyen og aulaen

Universitetsaulaen er plassert i sørfløyen til dagens Universitetsmuseum, i bygningen på Museplass 3. Sørfløyen ble ombygd i 2014-15, og rommer også Café Christie. I dag brukes salen til foredrag, konserter, mottakelser og seremonier.

1825

Wilhelm Friman Koren Christie tar initiativ til å etablere Bergen Museum.

Dagens kafé er oppkalt etter Christie.

1865

Den nye museumsbygningen på Muséplass 3 åpner dørene for første gang! Den består kun av midtbygget.

Museet ble bygget på Rakkerhaugen, ett av Bergens tidligere rettersteder.

1898

De to sidefløyene åpnes. I nordfløyen var det to utstillingsarealer.

I sørfløyen var det bibliotek, auditorium, forskerkontorer og forelesnings- og festsal med plass til 220 personer. I forelesningssalene ble blant annet de populære «Foredrag for Hvermand» avholdt.

1946

Universitetet i Bergen (UiB) blir grunnlagt, og holder først til i Bergen realskole.

1965

Sørfløyen bygges om til kontorer.

2009-2011

Museumsbygningen restaureres utvendig.

Universitetsstyret vedtar 29/9 endring av museets navn til Universitetsmuseet i Bergen

Museet (Muséplass 3) blir formelt fredet 3.juni 2014.

Et viktig poeng i vernet av bygget har vært å kunne videreføre byggets funksjon som museum. Samtidig skulle Sørfløyens opprinnelige funksjon som møteplass mellom akademia og samfunnet gjenskapes. På den måten synliggjøres Muséplass 3 som universitetets opphav og signalbygg.

2014- august 2015

Sørfløyen bygges om, med støtte fra Kunnskapsdepartementet.

Arbeidene er omfattende. Alle vegger og dekker blir fjernet, og grunnen blir gravet ut i kjelleren. Det settes opp et nytt bæresystem i hele fløyen, der de bærende søylene har en sentral plass i arkitekturen. Den nye aulaen streker seg over to etasjer. Det brukes materialer i høy kvalitet, som skal støtte opp om aulaens betydning og funksjonalitet.

Konkurranser om utsmykking og design gjennomføres.

2.september 2015

Høytidelig åpning av den nye Universitetsaulaen i Bergen.

Åpningsuke 28.august - 15.september har et variert program som viser de ulike bruksområdene til aulaen.

2015-2019

Resten av Muséplass 3 restaureres og bygges om for de naturhistoriske samlingene. Gjenåpningen av museet feires med foredrag i universitetsaulaen.