Refusjon av praksisutgifter for lektorstudenter
Du kan søke om refusjon for reiseutgiftene dine i forbindelse med reise til praksissted
Hovedinnhold
Universitetet i Bergen har tatt i bruk Direktoratet for økonomiforvaltnings løsning "Betalmeg". Det er denne løsningen du må benytte for å søke om refusjon av reiseutgifter i forbindelse med reise til praksissted.
Vi dekker billigste reisevei, som i de fleste tilfeller er månedskort, ukeskort eller klippekort og ikke enkeltbilletter. Bruk av egen bil kan i særskilte tilfeller bli godkjent, og refunderes etter egne satser. Dette må du søke om i forkant av praksisperioden.
Dokumentasjon
Alle utgifter må dokumenteres med kvittering. Husk at digitale Skysskvitteringer kun er tilgjengelige i Skyss-appen i 3 måneder. Det er mulig å hente frem eldre kvitteringer hvis du logger inn på "min side" på nettsidene på Skyss.
Slik søker du refusjon
Legg inn kontonummer i Studentweb
Legg inn kontonummeret ditt i Studentweb før du søker om refusjon. Det er et felt for å legge inn under "Min profil". Du kan endre kontonummer i Studentweb når som helst. UiB bruker denne informasjonen til å registrere deg i vårt refusjonssystem, Betalmeg. Frist å legge inn kontonummer er 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.
Vent på e-post fra Betalmeg
Etter at informasjonen din har blitt registrert av UiB, vil du motta en lenke på e-post fra Betalmeg. E-posten heter "Tilgang til selvbetjening for honorarmottakere - Direktoratet for forvaltning og økonomistyring".
I perioder med mange refusjonssøknader, som etter praksisperioder, kan dette registreringsarbeidet ta noe tid.
Søk om refusjon i Betalmeg
Logg deg inn på Betalmeg ved hjelp av lenken du mottok. Du må benytte BankID eller tilsvarende når du logger inn. Det er laget en intruksjonsvideo som du finner på youtube som viser hvordan du søker om refusjon. Noen punkter til hjelp med dette:
- Velg "Utgiftsrefusjon" fra hovedmenyen
- Dato skal være siste dag i praksis.
- Formål skal være studieprogram og emne du har hatt utgifter i forbindelse med
- For eksempel Femårig lektorutdanning - KOPRA103
- Kostnadsfordeling må endres til "annen"
- Kostnadssted må endres til "Lektorsenteret"
- Arbeidsordre (K7) må settes til "Praksis PPU og lektorutdanningen, SA"Foto/ill.:Skjermdump fra BetalMeg
- Utgiftstype skal være "Kollektiv transport"
- Dersom du på forhånd har fått godkjent bruk av bil, velg "Arbeidsreise hjem/arbeid" som utgiftstype. Du skriver så i beskrivelsesfeltet inn antall kilometer, hvilken strekning du har kjørt, antall eventuelle bompasseringer/fergeturer og viser regnestykket som gir totalbeløpet du ber om i refusjon. Benytt utregningsskjemaet du har mottatt. Bompasseringer/fergeturer må dokumenteres.
- Kostnadstilordning skal ikke endres når du laster opp vedlegg
Du kan også se infosiden om Betalmeg for mer hjelp.
Har du en ansettelse ved UiB fra før?
Det er ekstra viktig at dere som har hatt eller har en ansettelse ved UiB kontrollerer at kostnadssted og arbeidsordre er korrekt. Denne vil legge seg automatisk der dere har en ansettelse, noe som vil føre til at refusjonssøknaden din blir sendt i retur med feil.
Behandling av søknaden din
Søknaden vil bli behandlet så snart som mulig, og du vil få pengene inn på kontonummeret du har oppgitt. Dersom noe er ufullstendig eller feil i skjema, vil du få det i retur med informasjon om hva som må rettes. Du må da endre feltene som er ufullstendige eller feil, og sende inn på nytt.
Har du spørsmål, kontakt oss på lektorpraksis@uib.no