Public service media: Embracing or leaving social media
Er tilbaktrekning fra sosiale medieplattformer er en holdbar strategi i de pågående relasjonelle maktforhandlingene mellom almennkringkastingsmedier og plattformer?
Hovedinnhold
En ny artikkel fra Hallvard Moe og forskningsprosjektet PREPARE tar opp almennkringkastingsmediers tilbaketrekning fra sosiale medier.
Nylig avvikende strategisk innsats fra allmennkringkastere i to europeiske land – Tyskland og Norge – tjener som illustrasjoner på hvordan eksisterende organisasjoner prøver å manøvrere i det plattformdominerte medielandskapet. Artikkelen diskuterer funn fra kvalitative studier av nyhetsbruk i Norge og trekker på komparative undersøkelsesdata om nyhetsbruk. Moe foreslår at høy grad av tillit til almennkringkastingsmedier, og utstrakt bruk av allmennkringkasterens egne sider og tilbud, er sentrale forutsetninger å vurdere når man skal vurdere levedyktigheten av en tilbaketrekning fra tredjepartsplattformer i ulike land.
Ved å zoome inn på én type medieorganisasjon (allmennkringkastere), og se på ulike slike organisasjoners egenskaper og kontekst, og dynamikken i deres relasjoner til nettbaserte plattformer, bidrar denne artikkelen til forståelse av plattformmakt.