Studieplan for MAPS-BVA Barnevernsarbeid, master, heltid og deltid, haust 2024
Namn på grad
Master i barnevernsarbeid
Omfang og studiepoeng
Masterprogrammet i barnevernsarbeid har et omfang på 120 studiepoeng, normert til 2 år.
Høsten 2024 åpnes det for deltidsløp i form av ett emne per semester.
Fulltid/deltid
Fulltid/deltid
Undervisningsspråk
Norsk og engelsk
Studiestart - semester
Høst
Mål og innhald
Masterprogrammet i barnevernsarbeid er et fulltidsstudium på 2 år. Utdanningen skal gi ulike perspektiver på barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Det skal videre utdype hvilke forhold i samfunnet som særlig har betydning for barn, unge og familiers velferd og hverdagsliv.
Studiet skal frembringe kandidater som har analytisk, kritisk og praktisk kompetanse for å kunne arbeide med komplekse problemstillinger i møte med barn og unge og deres familier. Utdanningen skal integrere teori, empiri og ferdighetstrening. I tillegg skal kandidaten kunne vurdere sammenhenger mellom samfunnsmandat, politiske diskurser, teori, forskning, gjeldende regelverk og relevant rettspraksis. Kandidaten skal også kunne utvikle fagutviklingsprosjekt og gjennomføre forskning relevant for utsatte barn og familier.
Utdanningen er utarbeidet i tråd med Forskriften om nasjonal retningslinje for masterutdanning i barnevernsarbeid. I tillegg er studiet utarbeidet til å vektlegge tre faglige satsningsområder i tråd med instituttets faglige profil: 1. Ressursbasert tilnærming, 2. systemisk tilnærming 3. kultur og mangfold
- Programmet vil tydeliggjøre viktigheten av en resursbasert tilnærming; at barnevernet og andre som jobber med utsatte barn, unge og familier kartlegger og fanger opp de ressursene og mulighetene som allerede finnes i familiene, i nettverkene og samfunnet rundt dem.
- Studiet har en systemisk tilnærming som belyser viktigheten av faktorer utenfor individet, med et særlig fokus på det brede samfunnets påvirkning på barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
- I løpet av studiet vil vi tilby studentene ulike teoretiske perspektiv på barn og foreldreskap i ulike kulturer og på tvers av sosial bakgrunn.
Utdanningen følger ellers Universitetet i Bergen sin strategi om å fremme kritisk refleksjon og forskning i utdanning.
Barnevernfaglig kompetanse bygger på bidrag fra flere ulike samfunnsvitenskapelige fagdisipliner. Kandidaten kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapelig metode, fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet. I studieløpet avvikles det Nasjonal deleksamen i juss utviklet av NOKUT.
Læringsutbyte
Kandidater skal ved avsluttet program ha følgene læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Kandidaten
- har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barn og barns utvikling, og familier i utsatte livssituasjoner
- har avansert kunnskap om hvilke forhold i samfunnet på systemnivå som har særlig betydning for barn og familiers velferd og hverdagsliv
- har inngående kunnskap om betydningen av kultur, migrasjon og mangfold i barnevernsfeltet
- har inngående kunnskap om sentrale rettskjelder i barnevernet og juridisk metode
- har inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder, vitenskapsteori, og forskningsetikk med relevans for barnevernfeltet
- har avansert kunnskap om kunnskapsbasert og forsvarlig barnevernspraksis
- inngående kunnskap om innovasjons- og endringsarbeid på individ- og systemnivå i en barnevernskontekst
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiver, diskurser, praksis og egen yrkesutøvelse
- kan identifisere, analysere og vurdere barnevernfaglige problemstillinger og bruke denne kunnskapen for å sikre gode beslutninger og tiltak som ivaretar barn og foreldres rettigheter
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og samarbeid for å fremme brukermedvirkning i arbeid med barn og deres familier
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om inkludering, likestilling og minoritetsposisjoner, for å bidra til likeverdige tjenester
- kan planlegge, utføre og evaluere praksis, samt bidra til faglig innovasjon rettet mot utsatte barn, unge og familier på individ og systemnivå
- kan gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan arbeide med en ressursbasert tilnærming på individ og systemnivå i arbeidet med utsatte barn, unge og familier
- kan gjenkjenne, kritisk reflektere over, og kommunisere om faglige og etiske dilemmaer knyttet til arbeid med utsatte barn, unge og familier
- kan identifisere eget behov for ytterligere faglig kompetanse, kritisk vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse i faglig utvikling
- har avansert forståelse av barndom og foreldreskap i ulike historiske, kulturelle og sosiale kontekster, og bruke denne kunnskapen i møte med utsatte barn, unge og familier
- har god evne til kritisk vurdering av sin egen og barnevernet sin rolle, makt, myndighetsutøvelse og kunne praktisere god yrkesetikk
Opptakskrav
Opptakskrav for masterutdanning i barnevernsarbeid er fullført 3-årig bachelorutdanning, som gir yrkestittel sosionom, vernepleier eller barnevernspedagog.
Søkere med annen helsefaglig, pedagogisk, psykologisk eller samfunnsvitenskapelig bachelor utdanning eller tilsvarende kan også kvalifisere ved å dokumentere minimum ett års relevant yrkeserfaring fra arbeid med barn unge og familier i utsatte livssituasjoner. Fagmiljøet forbeholder seg retten til å vurdere relevansen.
I tillegg til relevante attester må søkere som ikke har bachelorgrad i barnevern, vernepleie eller sosialt arbeid, beskrive motivasjon og relevansen av praksis og utdanning i et motivasjonsbrev av maks. 500 ord.
For å kvalifisere for opptak må kandidaten ha snittkarakter på minimum C. Karakterer fra samtlige emner i BA graden blir brukt i poengutregningen.
Ved oppstart må studentene legge fram gyldig politiattest.
Obligatoriske emne
- MABVA401 / Perspektiver på barn og familier i utsatte livssituasjoner (15 studiepoeng)
- MABVA402 / Barnevernet sine beslutningsprosesser og rettslære (15 studiepoeng)
- HEM303 / Qualitative methods and research planning (15 studiepoeng) eller HEM304 / Quantitative methods and research planning (15 studiepoeng)
- MABVA317 / Childhood and parenting in diverse contexts (15 studiepoeng)
- MABVA431 / Innovasjon, tiltak og prosjektplanlegging (15 studiepoeng)
- MABVA432 / Praktisk barnevernsarbeid på system- og individnivå (15 studiepoeng)
- MABVA450 / Masteroppgave i barnevernsarbeid (30 studiepoeng)
Rekkefølgje for emne i studiet
Rekkefølgja vil normalt være:
1. semester:
MABVA401 / Perspektiver på barn og familier i utsatte livssituasjoner (15 studiepoeng)
MABVA402 / Barnevernet sine beslutningsprosesser og rettslære (15 studiepoeng)
2. semester:
MABVA317 / Childhood and parenting in diverse contexts (15 studiepoeng)
HEM303 / Qualitative methods and planning (15 studiepoeng) eller HEM304 / Quantitative methods and planning (15 studiepoeng)
3. semester:
MABVA431 / Innovasjon, tiltak og prosjektplanlegging
MABVA432 / Praktisk barnevernsarbeid på system- og individnivå
Emnene MABVA401, MABVA402 og MABVA317 må være bestått før MABVA432 kan påbegynnes.
4. semester:
MABVA450 / Masteroppgave.
Alle emnene skal være gjennomført og bestått før en begynner på MABVA450.
Arbeids- og undervisningsformer
Hovedarbeidsformer i studiet er forelesninger, seminarer, problembasert læring, individuelle og gruppeoppgaver med og uten veiledning, praksis hos tjenester rettet mot utsatte barn og familier og selvstudium. Disse arbeidsformene er representert i ulike emner og kombinert på ulike måter for å skape sammenheng mellom undervisning, læringsutbytte og vurderingsformer. Det kreves stor grad av egenaktivitet i løpet av studiet.
Vurderingsformer
Emnene som inngår i studieløpet benytter i hovedsak ulike kombinasjoner av følgende vurderingsformer: Hjemmeeksamen, skoleeksamen, mappevurdering, muntlig presentasjoner og masteroppgave. I tillegg vil vi gjennomføre løpende skikkethetsvurdering av studentene.
Karakterskala
Emna som inngår i studieløpet blir karaktersett med bokstavkarakterer (A-F), eller «bestått» / «ikke bestått».
Vitnemål og vitnemålstillegg
Vitnemål blir produsert og publisert i vitnemålsportalen etter at graden er fullført.
Relevans for arbeidsliv
Etter endt utdanning har kandidaten avansert kunnskap om barnevernsfaglige arbeid med barn, unge og familier som lever i en utsatt livssituasjon. Fullført utdanning skal kvalifisere til tittelen master i barnevernsarbeid. Studiet danner grunnlaget for framtidige PhD-kandidater. Utdanningen retter seg mot arbeid i ulike deler av barnevernsfeltet og arenaer som arbeider med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Utdanningen skal også kvalifisere til arbeid i ulike kompetansemiljøer, forsknings- og utdanningsinstitusjoner.
Evaluering
Masterprogrammet blir evaluert i tråd med retningslinjene for kvalitetssikring ved UiB.
Skikkavurdering og autorisasjon
Det er vedteke ein ny forskrift om vurdering av skikkethet. Forskrifta vil tre i kraft og gjelde frå og med hausten 2024.
Ifølgje forskrift om skikkavurdering i høgare utdanning (nr. 1714) fastsett av Kunnskapsdepartementet 27. oktober 2023 med heimel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universitet og høgskular § 4-10, skal det gjennom heile studiet gjerast vurderingar av om studenten er skikka til å jobbe i barnevernsfaglige yrker. Sluttvurdering og vitnemål for fullført utdanning føreset at studenten er vurdert som skikka (jf. § 4-10 andre leddet).
Programansvarleg
Det psykologiske fakultet ved Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL)
Administrativt ansvarleg
Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL)
Kontaktinformasjon
Det psykologiske fakultet.
Informasjonssenteret: info.psyfa@uib.no
Tlf. 55 58 27 10