Home
Faculty of Medicine

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Medisinstudiet

Læringsmål for profesjonalitetssøylen

Main content

Kunnskap

Etter fullført studium skal kandidatene kunne:

  • Forklare begrepene profesjon og profesjonalitet og kjenne til allmenne trekk ved profesjonsarbeid med mennesker:
    • Gjøre rede for medisin og helsearbeid som grunnleggende moralsk motivert virksomhet
    • Kjenne til hvordan tekniske, vitenskapelige og mellommenneskelige kompetanser integreres i alt klinisk arbeid
    • Kjenne til allmenne trekk ved lege-pasientforholdet
    • Kjenne til profesjonens forpliktelse overfor samfunn og enkeltpasienter
    • Kjenne til sentrale temaer i medisinsk etikk
  • Beherske grunnleggende teori om helse:
    • Drøfte begrepet «helse» som subjektiv erfaring
    • Drøfte begrepet «helse» som objektivt registrerbar funksjon
    • Drøfte begrepene sykdom (objektiv) og sykhet (subjektiv)
  • Kjenne til sosiale, psykologiske og kulturelle mekanismer som skaper eller skader helse for enkeltmennesker og grupper:
    • Drøfte medisinske implikasjoner av at pasienter er personer med unike og uforutsigelige livssituasjoner, egenskaper, tanker og følelser
    • Kjenne til sammenhenger mellom tidlig livserfaring og senere sykelighet
    • Kjenne til hvordan sykelighet påvirkes av sosioøkonomiske, kulturelle og politiske forhold
    • Kjenne til hvordan moderne medisin kan ha skadelige effekter gjennom mekanismer som overdiagnostikk, informasjonsskjevheter og fokusering på risiko.
  • Kjenne til hvordan norsk helsevesen er organisert
  • Ha grunnleggende kunnskap om andre helseprofesjoners mandat og kompetanse
  • Ha grunnleggende kunnskap om ledelse
  • Kjenne prinsipper for god opptreden overfor presse og media
  • Kjenne til mulighetene for videreutdanning, spesialisering og yrkesvalg innenfor den medisinske profesjon
  • Ha kunnskap om forhold ved legeyrket som kan skade legers helse eller trivsel, og tiltak og væremåter som kan forebygge slik skade

Ferdigheter

Etter fullført studium skal kandidatene kunne:

  • Utføre de praktiske ferdigheter som er spesifisert på studieplanens ferdighetsliste
  • Beherske grunnleggende medisinske kommunikasjons- og konsultasjonsferdigheter
  • Improvisere tiltak og løsningsstrategier i komplekse kliniske situasjoner
  • Vise vilje og evne til å forstå sine pasienters tanker og følelser og omsette forståelsen i individuelt tilpassede handlinger rettet mot helbredelse (når det er mulig), lindring (når det er mulig) og trøst (alltid)
  • Ta imot og gi veiledning og vurdering i praktiske ferdigheter, kommunikasjon, sosialt samspill og tverrprofesjonelt samarbeid
  • Inngå i smidig samhandling med andre profesjonsutøvere
  • Reflektere over hvordan man selv kan være en god rollemodell i studie- eller arbeidsmiljø

Generell kompetanse

Etter fullført studium skal kandidatene kunne:

  • Reflektere over betydningen av uvitenhet, uforutsigelighet og usikkerhet i medisinen
  • Reflektere over gode måter å håndtere feil og uheldige hendelser på, enten det har rammet pasienter, pårørende, kolleger eller andre yrkesgrupper
  • Reflektere over egne behov, ressurser og begrensninger som profesjonsutøver og person
  • Reflektere over hvordan man oppfattes av andre i profesjonell sammenheng
  • Kjenne til hvordan leger lærer og formes av uformelle og lite synlige læringsmekanismer i profesjonelle miljøer
  • Håndtere faglig og kollegial uenighet
  • Ha evne til å utvikle seg som fagperson gjennom hele det profesjonelle livet