Informasjon til ansatte som skal undervise for første gang
Main content
Kontakt ansatte ved instituttet
Studiekonsulentene er, sammen med fagkoordinator, gjerne første kontaktpersoner for spørsmål knyttet til undervisning, timeplanlegging og eksamen. Studiekonsulentene hjelper og tilrettelegger for både studenter og fagmiljøet sitt. Fagkoordinatorene er bindeledd mellom fagmiljøene, studentene og ledelsen ved LLE.
Her finner du en oversikt over administrasjonen ved LLE.
Systemer brukt i undervisning og eksamen
Mitt UiB
Mitt UiB er UiBs digitale læringsplattform. Her skal du som foreleser legge ut informasjon til studentene, laste opp filer som for eksempel forelesningsplan og lage mapper for innleveringer (ikke eksamen).
Brukerstøtte for Mitt UiB finnes her.
Leganto
Alle litteraturlister skal legge inn i litteratursystemet Leganto.
Brukerstøtte og informasjon for Leganto finnes her.
Inspera
Inspera Assessment er UiBs digitale eksamensløsning.
Brukerstøtte og informasjon finnes her.
Fagpersonweb
Fagpersonweb gjør det mulig for undervisere å registrere blant annet oppmøte, obligatoriske aktiviteter, og lignende, digitalt.
Brukerstøtte og informasjon finnes her.
Viktige frister
Vårsemesteret:
- Uke 2: Semesterstart og orienteringsmøter
- Uke 3: Undervisningen i de fleste emnene starter
- 1. februar: Studentenes frist for å semesterregistrere seg
- 1. februar: Innleveringsfrist for masteroppgave
- 2. mai: Frist for å levere litteraturlister i Leganto
- 15. mai: Innleveringsfrist for masteroppgave
- 1. juni: Timeplaner, eksamensdatoer og litteraturlister publiseres
Høstsemesteret:
- Uke 33: Semesterstart og orienteringsmøter
- Uke 34: Undervisningen i de fleste emnene starter
- 1. september: Studentenes frist for å semesterregistrere seg.
- 1. september: Innleveringsfrist for masteroppgave
- 1. november: Frist for å levere litteraturlister i Leganto
- 20. november: Innleveringsfrist for masteroppgave
- 1. desember: Timeplaner, eksamensdatoer og litteraturlister publiseres
Emnebeskrivelsen
Emnebeskrivelsen kan ses på som en form for kontrakt mellom UiB og studentene som er oppmeldt i emnet.
Foreleser skal forholde seg til det som står i emnebeskrivelsen, både når det kommer til det faglige innholdet i emnet, undervisningsformer, eventuelle obligatoriske arbeidskrav, hjelpemidler til eksamen og eksamensform.
Oppdatert emneinformasjon ligger på nettsidene til UiB. For å finne emneinformasjonen kan du bare søke på emnekoden (f. eks NOSP105) på uib.no og klikke deg inn på emnet. Se for eksempel emnebeskrivelsen for NOSP105 Nordisk: Språkhistorie og talemål.
På nettsiden til emnet er det også informasjon om timeplanen, når eksamen skal være og om det skal være digital eksamen. Merk at tidspunktet for noen eksamensformer, som muntlig, kan bli planlagt og annonsert sent i semesteret.
Om du har spørsmål til noe i emnebeskrivelsen, kan du kontakte studiekonsulent eller fagkoordinator.
Undervisningen
Studenter kan alltid henvises til studiekonsulent eller infosenteret ved HF om de har spørsmål som du ikke kan svare på.
Obligatoriske undervisningsaktiviteter
Dersom et emne har obligatoriske undervisningsaktiviteter og/eller oppmøte er det emneansvarlig (og eventuelle andre forelesere) sin oppgave å ha kontroll på hvilke studenter som har fått godkjent og ikke. Logg inn på Fagpersonweb eller ta kontakt med studiekonsulent for å få lister med oppmeldte studenter og tilhørende obligatoriske aktiviteter.
Studenter kan få tilpassede undervisningsaktiviteter dersom vedkommende har dokumentert behov for dette. Ta kontakt med studiekonsulent om det dukker opp spørsmål om dette.
Emneevaluering
En emneevaluering er som regel todelt og består av en studentevaluering og en kortere egenvurdering.
Studentevaluering:Det er ingen fast mal eller fasit på hvordan studentevalueringene skal gjennomføres, men studiekonsulentene kan være behjelpelige med utforming av spørreskjema og vise eksempler på tidligere evalueringer. En kan enten dele ut spørreskjema i en forelesning eller sende det ut elektronisk.
Egenvurdering:Det finnes et eget skjema for egenvurdering. Kontakt studiekonsulenten for å få skjemaet.
Undervisningsformer
Undervisningsformene må tilpasses til fag, emner/stoff for undervisningsøkten, gruppestørrelse, infrastruktur og andre relevante faktorer. Det er vanlig at de som har gitt undervisning i tidligere semester, deler erfaringene sine med de andre i kollegiet. Fagkoordinator og/eller undervisningsmentor har et særlig ansvar for at dette skjer når det kommer nye ansatte i kollegiet.
Den tradisjonelle kateterforelesningen er fremdeles mye brukt, men gjerne i kombinasjon med avbrudd i ulike former. Slike avbrudd fra den lærerstyrte undervisningen kan ha form av summegrupper, gruppeoppgaver og/eller andre studentaktive undervisningsformer. En bør organisere sin egen undervisning i lys av tidligere undervisning, men det vil alltid være rom for å gi undervisningen en personlig tilpasning innenfor de rammene som ellers er definert i emneplanen. Ofte finnes det støtteark / lysark i powerpointformat fra tidligere semester. I de fleste tilfellene vil den som underviser få tilgang til slike filer. Ofte er disse lagret i læringsportalen (Mitt UiB) fra tidligere semester. Undervisningskoordinator eller mentor vil hjelpe til med å skaffe tilgang til relevante dokumenter, filer og lignende fra tidligere semester.
I seminarundervisning med mindre grupper ligger det enda bedre til rette for studentaktive undervisningsformer enn i tradisjonelle kateterforelesninger. Ofte finnes det også obligatoriske arbeidskrav som kan kobles til studentaktive undervisningsformer. Dette kan handle om presentasjon og drøfting av pensumlitteratur, skriveoppgaver med kommentar fra medstudenter, gruppebaserte læringsaktiviteter, osv.
Generelt ser en en dreiing fra kateterforelesingen til bruk av mer studentaktive undervisningsformer. En ser også bruk av undervisning via digitale hjelpemidler i kombinasjon med seminarbasert undervisning. Dette er forankret i tenkning om det omvendte klasserommet («flipped classroom») der en for eksempel kan flytte den tradisjonelle forelesingen ut av auditoriet og erstatte denne med videoøkter. Slik kan en frigjøre tid for tettere studentkontakt, seminaroppgaver osv. for å støtte opp om læringen til studentene. I slike tilfeller vil det gjerne være krav til obligatorisk oppmøte. Om det er obligatorisk oppmøte på et kurs, vil dette gå fram av emnebeskrivelsen.
Organiseringen av undervisningen varierer fra fag til fag og fra emne til emne. Det er alltid et krav at læringsaktivitetene må være hensiktsmessige og forankret i den gjeldende emneplanen.
Universitetspedagogikk
Universitetet gir egne kurs i universitetspedagogikk. Disse kursene er tilgjengelige for både faste og midlertidig ansatte etter søknad. Det blir også gitt egne kurs i universitetspedagogikk for ph.d.-kandidater. Du finner mer informasjon om kursene i universitetspedagogikk på hjemmesiden til Program for universitetspedagogikk: https://www.uib.no/uniped
Infrastruktur
I vanlige undervisningsrom skal det være digitale hjelpemidler som PC med nettilkobling og videokanon (projektor). Dersom IT-utstyret ikke fungerer, kan en ta kontakt med IT-avdelingen på UiB. Telefonnummeret er til vanlig oppgitt i undervisningslokalet. Det er ofte lurt å sjekke rom og IT-utstyr før den første undervisningsøkten i det aktuelle rommet. Rommene er til vanlig utstyrt med tradisjonelle hjelpemidler som krittavle, whiteboard eller flipover. Det er alltid lurt å ha med egen penn til bruk på whiteboard eller flipover.
Eksamensavvikling
Emneansvarlig har ansvaret for å lage eksamensoppgaver og planlegge gjennomføringen sammen med studie- og eksamenskonsulenten.
Noen fagmiljø har egne møter hvor en planlegger eksamensavviklingen. Hør med fagkoordinator hvordan en pleier å jobbe på ditt fag. Tidligere emneansvarlige kan sannsynligvis komme med tips til eksamensoppgaver.
Studie- og eksamenskonsulenten vil informere deg om hvilke frister som gjelder for å sende inn eksamensoppgaver/lage oppgaven(e) inn i den digitale eksamensløsningen Inspera. Ta kontakt med eksamenskonsulenten tidlig, om du har spørsmål om hvordan avviklingen vil foregå.
Emneansvarlig har, sammen med eksamenskonsulent, ansvar for å legge tidspunkt for muntlig eksamen, hjemmeeksamen og innlevering av mappe/oppgave. Tidspunktene settes som regel i midten/mot slutten av semesteret.
Muntlig eksamen
Det må lages en tidsplan for når studentene på et emne skal ha muntlig. Avtal med eksamenskonsulent hvordan dere samarbeider om dette.
Ved muntlig eksamen skal det være minst to sensorer, hvorav den ene skal være ekstern. Om den eksterne sensoren holder til i en annen by, vil eksamenen normalt foregå over Skype. Eksamenskonsulenten er behjelpelig med informasjon om dette.
Skoleeksamen
Emneansvarlig har som regel ansvaret for å gå «trøsterunde» i lokalet hvor eksamen holdes. Sjekk med eksamenskonsulent at det ikke er noen med tilrettelegging som sitter i et annet lokale enn de andre.
Sensorer
Emneansvarlig har ansvar for å finne og kontakte potensielle sensorer. Eksamenskonsulentene gir sensorene tilgang til eksamensbesvarelsene.
Sensurfrist
Den alminnelige sensurfristen er tre uker, forstått som 21 kalenderdager. Når sensurfristen løper ut på en hellig- eller høytidsdag, forlenges fristen tilsvarende.