Home
Faculty of Medicine

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
I ernæringsstudiene

Regler for gjennomføring og vurdering av praksisperioder, ernæringsstudiene

Her finner du info om prosedyrer og regler for gjennomføring av praksis, regler relatert til arbeidsliv/praksissted, økonomiske forhold med mer.

Main content

1. Generelt

 

1.1 Reglene ved Det medisinske fakultet fastlegger en felles ramme for gjennomføring av praksisperiodene i ernæringsstudiene.

1.2 Mål, innhold og detaljerte krav i den enkelte praksisperiode er nærmere beskrevet i læringsutbyttebeskrivelser/emnebeskrivelser/semesterplan og tjenestekort.

1.3 Vurderingsuttrykk for praksisperioder: Godkjent/Ikke godkjent ved obligatorisk aktivitet og Bestått/Ikke bestått for vurdering.

1.4 Hver praksisperiode skal gjennomføres uavbrutt, med mindre annet blir bestemt av praksissted.

1.5 Så langt fakultetet har disponible plasser til alle studentene som skal i praksis, vil det ikke være mulig for den enkelte student å skaffe alternativ praksisplass.

 

2. Taushetsplikt

Studenter som tas opp til studier i ernæring, odontologi, tannpleie, farmasi, medisin samt spesialist- og kvalifiseringsprogrammet i odontologi er pliktige å underskrive et taushetsløfte.

Teiingslovnad 

"Kvar student som får tilgang til klinikkar og institutt ved Universitetet i Bergen og samarbeidande helseinstitusjonar gjennom praksisutplassering er pliktig, med dei innskrenkingar som er fastsett i lov, å teie om det han/ho vert tiltrudd eller på anna måte får kjennskap til om pasientar og deira tilhøve. Eg lovar på ære og samvit å etterleve denne teieplikta– også etter å ha avslutta mine studiar ved Universitetet i Bergen."

Signering av taushetsløfte følger av § 4-6 i Lov om universiteter og høyskoler.

3. Regler relatert til arbeidsliv/praksissted

 

3.1 Studenten skal under praksisperioden rette seg etter vanlige normer og regler som gjelder i arbeidslivet. Det henvises til avtaleverket og arbeidsmiljølovens bestemmelser.

3.2 Dersom praksisstedet har eget personalreglement, skal studenten rette seg etter de regler som gjelder atferd i tjenesten.

3.3 Studenten er underlagt taushetsplikt nedfelt i gjeldende lov- og regelverk. Studenten skal være gjort kjent med de bestemmelser om taushetsplikten og avgitt taushetsløfte i samsvar med bestemmelser om taushetsplikten og avgitt taushetsløfte i samsvar med de krav universitetet og praksisstedet stiller.

3.4 Studenten plikter å sette seg inn i relevante bestemmelser for studenter iflg. lov om helsepersonell https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64 

 

4. Kriterier for tildeling av praksisplass ut fra særlige behov

 

4.1 Søknadsfrist for særplass er 15. november, 1. semester på master i klinisk ernæring og 15. oktober, 5.semester på bachelor i ernæring. Søknad om særplass rettes per e-post eller brev til studieseksjonen ved Det medisinske fakultet. Nødvendig dokumentasjon som for eksempel legeattest eller fødselsattest må leveres sammen med søknaden. Hvis det oppstår akutte eller uforutsette hendelser som gjør at en student får behov for tilrettelegging av praksis etter søknadsfristen er løpt ut kan studenten etter særlig søknad innvilges særplass. For mer informasjon om særplass ser her

Studiet regnes som hovedbeskjeftigelse. Idrett, arbeid-, forsknings- eller økonomiske forhold gir ikke grunnlag for særplass.

 

 

5. Økonomiske forhold - Tilskudd ved gjennomføring av praksisperiode

 

5.1 Reise til/fra samarbeidende sykehus

Reise dekkes etter satser ut fra billigste reisemåte med studentmoderasjon. Studentene må selv dekke merutgiftene hvis han/hun ønsker å reise på annen måte. Flytteutgifter og transport med bil/taxi dekkes ikke. Transportkostnad for sykkel dekkes ikke.

5.2 Kriterier for dekking av reiseutgifter

Refusjonsskjemaet fyller du ut digitalt i selvbetjeningsportalen "Betalmeg". Du vil motta en lenke til "Betalmeg" fra økonomiavdelingen på UiB enten på sms eller mail etter du har registrert kontonummeret ditt i Studentweb. På studieprogramsiden på Mitt UiB finner du info om rutinene ved oppgjør etter praksis.

 

6. Vurderingskriterier: Bachelor i ernæring og Master i klinisk ernæring

 

Hver student skal ha en praksisveileder. Praksisveileder kan reise tvil om godkjent tjeneste, eller foreslå at praksisperioden ikke er godkjent, dersom studenten vurderes til ikke å ha oppfylt kravene iflg. pkt. a-g.. Det er tilstrekkelig at ett av punktene ikke er oppfylt.

a. Ikke oppfylt nærværsplikten for praksisperioden

b. Ikke viser tilstrekkelig personlig og/eller faglig kompetanse

c. Ikke oppnår godkjent resultat i forhold til målene for praksisperioden

d. Ikke retter seg etter vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet eller ev. personalregelement ved praksisstedet.

e. Ikke overholder yrkesetiske retningslinjer og/eller taushetsløfte

f. Ikke overholder obligatoriske forpliktelser, og avtaler, herunder obligatoriske oppgaver og gitte tidsfrister.

g. Ikke viser respekt for pasienter/brukere, pårørende eller medarbeidere på praksisstedet.

 

7. Fravær

 

Utplassering i praksis har obligatorisk deltakelse. Gyldig fravær skal dokumenteres (egenmelding/legeerklæring) og meldes fra til praksisstedet så snart det lar seg gjøre. Legeerklæring leveres innen tre virkedager. Kompensasjon av gyldig fravær avgjøres av emneansvarlig institutt.

Studenter som ikke oppfyller nærværsplikten, uansett grunn, må gjennomføre hele praksisperioden på nytt.

 

8. Prosedyrebestemmelser for vurdering av student

 

8.1 Vurdering underveis

Reises det tvil om studenten vil oppnå godkjent praksis, skal det arrangeres et møte, der både praksisveileder/universitetets representant og studenten deltar. Det skrives en oppsummering som alle møtedeltakerne signerer. Det skal påpekes hvilke krav som evt. må oppfylles for å kunne oppnå vurderingen "Godkjent".

Frist for å gi studenten skriftlig melding om at vedkommende står i fare for ikke å oppnå godkjent praksis er minimum en uke før praksisperioden avsluttes.

8.2 Særskilte forhold

Dersom det oppstår særskilte forhold, kan føringene i pkt. 8.1 fravikes. Det er i de tilfeller hvor studenten viser atferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å få godkjent sin utplassering. Se nærmere om vurderingskriterer for skikkethet i fakultetets veileder til oppfølging av skikkethetsvurdering: https://www.uib.no/ledelsen/109424/skikkethetsvurdering-ved-uib

8.3 Sluttvurdering

Ved avslutning av praksisperioden skal praksisveileder/universitetets representant utarbeide en skriftlig individuell vurdering hvor det innstilles til Godkjent eller Ikke godkjent praksisperiode. Dersom det innstilles til ikke godkjent, skal det arrangeres et sluttvurderingsmøte. Studenten skal ha kjennskap til innstillingen minimum to dager før. På møtet deltar praksisveileder/universitetets representant og studenten. Det skal føres referat fra møtet, og det skal der opplyses om hvem som deltok på møtet, grunnlaget for innstillingen og momenter som kom frem under drøftingen. Referatet underskrives av samtlige som deltok på møtet. Studenten har anledning til å legge ved evt. skriftlige merknader til referatet.

8.5 Vedtak

På grunnlag av foreliggende opplysninger fatter emne-/fagansvarlig vedtak om at praksisperioden vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Finner vedtaksansvarlig at saken ikke er godt nok belyst, kan det innhentes tilleggsopplysninger før vedtak fattes. Dersom vedtaket er Ikke godkjent, begrunnes vedtaket i brev til studenten og praksisstedet. Studenten informeres om konsekvenser/rettigheter som følge av vedtaket.

9. Konsekvenser av vurderingen "Ikke godkjent" / "Ikke bestått

Dersom praksisperioden er vurdert til "Ikke godkjent"/"Ikke bestått", må hele praksisperioden tas om igjen. Får en student vurdert samme praksisperiode til "Ikke godkjent" to ganger, må utdanningen avbrytes, jf. bestemmelser i "Utfyllende reglement ved Det medisinske fakultet", §4.6 Manglende progresjon i henhold til utdanningsplan se utfyllende reglement ved Det medisinske fakultet.