Home

MUCS - Media use in crisis situations

Main content

MUCS project logo

MUCS (Mediebruk i krisesituasjoner: Informasjonsparadokser, klimaendringer og koronapandemien) studerer mediebruk i samfunnsmessige krisesituasjoner, ved å sammenligne klimaendringer og koronapandemien. Prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom medievitenskap, samfunnsgeografi og journalistikk. Vi analyserer hvordan folk i Norge møter disse krisene i hverdagen og gjennom mediene, der det er overflod av informasjon på tvers av plattformer.

Forskning
elderly man sits by laptop

Når eldre navigerer det digitale landskapet

Ny forskning fra MUCS viser hvilke utfordringer som venter eldre mennesker når de navigerer på internett og digitale plattformer.

Feelgood
thumbnail from  podcast

Kose-tv i krisetid

Trenger vi feelgood-media akkurat nå? Professor Hallvard Moe besøkte NRK P2 Arena for å diskutere nyheter og mediebruk i tider med krig og samfunnskrise.

COVID-19
Kvinne med munnbind på trikken og mobil i hånden

Mediebruksforskning om pandemien

Gjennom COVID-19 pandemien og i etterkant er det gjort spennende og variert forskning på hvordan pandemien har påvirket samfunnet. Her finner du en oversikt over publikasjoner om mediebruk og pandemi.

Forskning
Man stands in pile of plastic litter and takes a photo

Forsker Solveig Høegh-Krohn om hennes rolle og utvikling i MUCS-prosjektet

Tidligere student med mastergrad fra Universitet i Bergen, Solveig Høegh-Krohn, forteller om sin rolle som forsker og utviklingen i den kvalitative forskningen i MUCS-prosjektet.

Forskning
Covid 19 pandemic metrics over spread of virus

Ny studie om betydningen av smittetall i nyhetene under koronapandemien

I sin nyeste artikkel publisert i det internasjonale tidsskriftet Journalism, undersøker postdoktor John Magnus Ragnhildson Dahl og professor Brita Ytre-Arne hvordan nyhetsbrukere opplevde bruken av statistikk i journalistikken under COVID-19 pandemien