MUCS (Mediebruk i krisesituasjoner: Informasjonsparadokser, klimaendringer og koronapandemien) studerer mediebruk i samfunnsmessige krisesituasjoner, ved å sammenligne klimaendringer og koronapandemien. Prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom medievitenskap, samfunnsgeografi og journalistikk. Vi analyserer hvordan folk i Norge møter disse krisene i hverdagen og gjennom mediene, der det er overflod av informasjon på tvers av plattformer.
Nyeste publikasjoner:
Polarisation and echo chambers? Making sense of the climate issue with social media in everyday life (2023) - Hallvard Moe, Synnøve Skarbø Lindtner og Brita Ytre-Arne
Citizens´news use during Covid-19: Concerns about misinformation and reliance on local news in Denmark, Finland, Norway and Sweden (2023) - Brita Ytre-Arne og Hallvard Moe
Monitoring the infection rate: Exploring the meaning of metrics in pandemic news experiences (2023) - John Magnus Ragnhildson Dahl og Brita Ytre-Arne