
MUCS (Mediebruk i krisesituasjoner: Informasjonsparadokser, klimaendringer og koronapandemien) studerer mediebruk i samfunnsmessige krisesituasjoner, ved å sammenligne klimaendringer og koronapandemien. Prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom medievitenskap, samfunnsgeografi og journalistikk. Vi analyserer hvordan folk i Norge møter disse krisene i hverdagen og gjennom mediene, der det er overflod av informasjon på tvers av plattformer.
Nyeste publikasjoner:
How people make sense of climate issues in the news (2025) Hallvard Moe, Brita Ytre-Arne og Solveig Høegh-Krohn
Climate Change Is an Intangible News Topic: A Qualitative Analysis of Audience Perceptions (2025) Solveig Høegh-Krohn, Håvard Haarstad og Brita Ytre-Arne
Transferred expectations of human presence: Folk theories among older adults who are inexperienced users of online services (2024) Hilde Sakariassen og Brita Ytre-Arne.
Polarisation and echo chambers? Making sense of the climate issue with social media in everyday life (2023) - Hallvard Moe, Synnøve Skarbø Lindtner og Brita Ytre-Arne
Citizens´news use during Covid-19: Concerns about misinformation and reliance on local news in Denmark, Finland, Norway and Sweden (2023) - Brita Ytre-Arne og Hallvard Moe
Monitoring the infection rate: Exploring the meaning of metrics in pandemic news experiences (2023) - John Magnus Ragnhildson Dahl og Brita Ytre-Arne