Home
Employee Pages

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Prosesser innen eksamen for vitenskapelig ansatte

Eksamen fra A til Å

Støtte til utforming av vurderingsformer og eksamensoppgaver, oversikt over eksamensprosesser for vitenskapelig ansatte og veiledning til hvordan du kan bruke Inspera Assessment.

Working woman
Working woman
Photo:
Colorbox

Main content

Vurdering for undervisere er ment å gi støtte og innspill til ulike måter å vurdere læring på. 

Frister for vurdering og sensur

Oppgave

Frist

Lage eksamensoppgaverNormalt senest fire virkedager før eksamensdato for saleksamen, to virkedager før andre eksamensformer. Studieadministrasjonen kan ha egne frister og oppgi frist per eksamen.
SensurfristInstituttet oppgir frist per eksamen.
Publiseringsfrist for sensur15 virkedager etter eksamensdato. Det juridiske fakultet har egne frister.
BegrunnelseInnen to uker etter at du har mottatt forespørsel om dette.
KlagebehandlingNormalt innen fire uker etter klagefrist/klagedato.
KontrollkommisjonNormalt innen én uke.
Eksamensplan

22.10 (saleksamen) og 30.11 (andre eksamensformer): eksamensdatoer for vårsemesteret.

8.04 (saleksamen) og 30.06 (andre eksamensformer): eksamensdatoer for høstsemesteret. Publiseringsfrist 1. juli og 1. desember.

Endringer i vurderingsform/ emnebeskrivelsen15. april – 15. oktober: endringer som skal gjelde fra påfølgende vårsemester.
1. november – 1. april: endringer som skal gjelde fra påfølgende høstsemester.

 

Vurderingsformer 

Det meste er lov når det gjelder utforming av eksamensform. Kontakt gjerne instituttets administrasjon eller Studieavdelingen ved spørsmål.

Vurderingsformen i et emne skal gi mulighet for å måle hvor godt studentene har tilegnet seg læringsutbyttet i emnebeskrivelsen. Rammene for undervisning og vurdering i et emne er vedtatt i emnebeskrivelsen og både emneansvarlige og administrative skal forholde seg til det som står der. Vi kan gjøre endringer til bestemte frister, ta kontakt med din studieadministrasjon for å få vite mer om dette.

 

De vanligste vurderingsformene på UiB er skoleeksamen, hjemmeeksamen, oppgave, mappe, muntlig, praktiske eksamener og kominasjoner av disse. Eksamen kan bestå av en eller flere deler som vurderes hver for seg, og/eller som en mappe med flere mappeelementer som vurderes samlet. 

Tenke nytt om vurdering?

UiB sin strategi for 2023-2030 om vitenskapelig kvalitet sier at UiB skal «sørge for god støtte til undervisere og fleksible rammer for varierte undervisnings- og vurderingsformer».

Dersom du ønsker hjelp til å finne en egnet vurderingsform kan du kontakte UiB læringslab.

Det finnes også fagpersoner rundt om på UiB som har prøvd ut nye vurderingsformer, så diskuter gjerne med kollegaer og bli med på foredrag og UiB læringslab sine Labfrokoster som er relevant. Ved UiB har vi flere Sentre for fremragende utdanning - SFU | Studiekvalitet | UiB som jobber med kvalitet i både undervisning og vurdering. Hent gjerne inspirasjon og hjelp fra disse miljøene.

Du finner noen tanker rundt vurdering samlet på siden Alternative assessment – Teaching and Learning in the Digital Age (uib.no)

Arild Raaheim gir tre spørsmål som kan hjelpe på veien til å finne en god vurderingsform for hvert enkelt emne. Se gjerne 40 alternativer til skoleeksamen også.

  1. Hva er siktemålet med vurderingsformen?
  2. Hvordan kan vurderingen støtte studentenes læring og være med å skille mellom ulike prestasjoner?
  3. Hvordan kan vurderingen og vurderingsformen være med på å utstyre studentene med kunnskap som er viktig for senere læring og vurdering av egen kompetanse.

Eksamenssystem - Inspera Assessment

Innlogging til  Inspera Assessment

UiB bruker Inspera Assessment som eksamenssystem. Digital eksamen fremfor papireksamen har fordeler for alle som har en part i eksamen.

Forfatter av eksamensoppgavene har et digitalt verktøy som muliggjør en større variasjon i utformingen av oppgavene. Forfatter kan gi oppgavene ulik funksjon, som å være interaktive, video, lydfiler, automatisk rettede etc.

For sensor er det lettere å lese dataskrift og det er funksjon for å å gi studenten tilbakemelding direkte i eksamenssystemet. Du slipper dermed at besvarelsene og begrunnelser sendes via mail, men kan logge deg inn og gjøre alt i systemet. Dette gjør også at du som sensor kan starte sensurarbeidet tidligere enn da du måtte vente på post/mail. Noen oppgaver er automatisk rettet og sensor har her en rolle i å kvalitetssikre oppgavene og svarene mer enn å vurdere eksamensbesvarelsene.

Før eksamen - Godkjent/ikke-godkjent obligatorisk aktiviteter

Obligatorisk aktivitet skal være beskrevet i emnebeskrivelsen og må være godkjent for at studenten skal kunne ta eksamen.

Når obligatorisk aktivitet er gjennomført, må du informere studieadministrasjonen om resultatet for hver kandidat. Du kan også registrere resultatet direkte i Fagpersonweb.

Studenten kvalifiserer seg til å ta eksamen gjennom Godkjent obligatorisk aktivitet, dette innebærer at studenter med Ikke-godkjent ikke får ta eksamen. 

Mer om obligatorisk aktivitet

Før eksamen - Lage eksamenoppgave og sensorveiledning

Brukerveiledninger

Hvorfor og hvordan lage skriftlige eksamensoppgaven i Inspera.

Frist

Frist for å lage eksamensoppgaver er vanligvis fire virkedager før saleksamen, og to virkedager før eksamensdato for andre eksamensformer. Studieadministrasjonen kan ha egne frister og oppgi frist per eksamen.

Oppgavene lages i Inspera.

Innlogging i Inspera 

Gå til: https://vurdering.uib.no/admin. Du logger inn med Feide-brukernavn og passord.   

Språk for eksamen = undervisningsspråk

Eksamensoppgaven skal lages på undervisningsspråket, og studenten skal besvare eksamen på samme språk. Ved undervisningsspråk norsk, skal oppgavene lages på målformen(e) til studentene på emnet. Studenten kan i tillegg til norsk besvare eksamen på skandinaviske språk.

Sensorveiledning

UiBs mal for sensorveiledning.

Det skal være sensorveiledning til alle eksamener (uhl § 3-9 (2)). Se også Universitets og høyskolerådets retningsliner for videre veiledning til utforming.

Før eksamen - Studentinformasjon og avklaringer med studieadministrasjonen

Studenter kommer ofte til undervisere med spørsmål som gjelder andre forhold enn det faglige. Be gjerne studenter ta kontakt med studieadministrasjonen i slike tilfeller. Studieadministrasjonen har god oversikt over hva som er lov og ikke, ulike krav, forhold ved studiesituasjonen, kjennskap til Sammen psykiske rådgivningstjeneste og annet.

Under eksamen - Svare på spørsmål

Fakultetet bestemmer om det er et krav at faglærer er tilgjengelig, enten fysisk, digitalt eller via telefon, under eksamen.

Saleksamen

  • Henvend deg til hovedvakten og legitimer deg ved ankomst.
  • Faglærer bør møte i eksamenslokalet 15 minutter etter oppstart og besøket bør vare kortest mulig. Dette for i minst mulig grad å skape uro i lokalet.
  • Husk å besøke alle lokalene studentene sitter i, studieadministrasjonen din har oversikt over dette.
  • Fagansvarlig skal kun svare på faglige spørsmål som gjelder eksamensoppgavene. 
  • Dersom det oppdages en feil i oppgavesettet, skal feilen informeres om skriftlig. gi beskjed til hovedvakten og skriv ned en melding som oppklarer feilen. Vaktene formidler denne videre til studentene. På denne måten sikrer vi at alle studentene får den samme beskjeden.

 

Etter eksamen - Sensur, begrunnelse og klage

Sensuren gjøres i Inspera Assessment. Her er studentenes eksamensbesvarelse og det er her du legger inn sensuren. Du kan også legge inn tilbakemeldinger til studentene, registrere karakteren og gi begrunnelser til dem som ber om dette. Les mer om hvordan du gjennomfører sensur siden Sensur.

Tilbakemelding og annotering

Som sensor kan du legge kommentarer i teksten som kandidaten har skrevet, og kommentarene kan så deles med kandidaten etter at sensuren har falt. Du kan også legge inn kommentarer som gjelder hele besvarelsen. Det er studieadministrasjonen som gjør kommentarene tilgjengelig for studentene og du må derfor ha dialog med dem om dette.

Private notater

Du kan legge inn notater til deg selv fortløpende mens du vurderer en besvarelse, i feltet Private notater. Notatene vil ikke være synlige for andre enn deg, men du kan senere hente dem inn i begrunnelsesfeltet for kandidaten det gjelder, og eventuelt redigere dem til en begrunnelse for karakteren som gis.

Begrunnelse

Du kan legge inn begrunnelse i Inspera og dele denne med studenten etter at sensuren er publisert. Som sensor vil du motta e-postvarsel fra Inspera for hver ny kandidat som ber om begrunnelse, og hver gang det sendes en begrunnelse til en kandidat i din kommisjon. Du kan endre varslingsinnstillingene dine når du har logget inn i Inspera, og eventuelt slå av e-postvarsling dersom du velger å holde oversikt over begrunnelsesforespørsler på annen måte. 

Mistanke om fusk

Ved mistanke om fusk, se mer informasjon om din roller her.

Etter eksamen - evaluering og endringer av vurderingsform

Les  om emneevaluering her.

Som emneansvarlig evaluerer du emnet hver gang du underviser det. Alle instituttets emner skal i tillegg gjennom en større evaluering. Syklusen for emneevaluering fastsettes av instituttet.

Du kan endre vurderingsform to ganger i året. Du må gjøre endringen innen fristen i semesteret før undervisningen starter. Instituttet fastsetter intern frist for arbeidet.