Project Management for Academics
Er du interessert i å forstå prosjektledelse i en akademisk kontekst? Dette kurset gir en detaljert analyse av prosjektledelse i akademia, og sammenligner det med praksis i andre sektorer. Vi vil undersøke spesifikke egenskaper ved forskningsprosjekter og vurdere om lærdom fra andre sektorer kan bidra til å forbedre prosjektledelse i akademiske miljøer.
Hovedinnhold
Mål for kurset
Deltakerne vil forlate kurset med dyptgående kunnskap om prosjektledelse i akademiske omgivelser og praktiske verktøy som vil forsterke deres ferdigheter i prosjektledelse ved å inkludere:
- Deltakerne vil motta en introduksjon til prosjektledelse-metodologi, og dekker grunnleggende i feltet.
- En detaljert sammenligning av prosjektledelse innenfor akademiske institusjoner og i andre sektorer.
- Innsikt i risikostyring spesifikt for forskningsprosjekter, inkludert strategier for å identifisere og redusere risikoer gjennom prosjektets livssyklus.
Kursbeskrivelse
Etterspørselen etter "klassiske" prosjektledelsesprinsipper og metoder i forskningsaktiviteter øker, med sektorer utenfor akademia som leder an. Det er imidlertid viktig å merke seg at forskningsprosjekter har unike egenskaper. Disse prosjektene er i seg selv komplekse og usikre, og inneholder ofte betydelige nivåer av kreativitet og innovasjon, noe som gjør det utfordrende å forutsi resultater. I tillegg har prosjektteamene i forskningsmiljøer ofte asymmetrisk kunnskapsfordeling, hvor enkeltindivider besitter mer informasjon om sine aktiviteter enn prosjektlederen. Disse teamene har også konkurrerende motiver for vitenskapelig anerkjennelse, karriereutvikling og eierskap til forskningsresultater.
Gitt disse utfordringene, vil denne modulen ta opp følgende kritiske spørsmål:
Likheter og forskjeller mellom "klassisk" prosjektledelse og forskningsprosjektledelse.
Hvordan konseptualisere et forskningsprosjekt og hvilken type prosjektledelse det krever.
Forhøyede risikonivåer i forskningsprosjekter og strategier for å minimere disse risikoene.
Gjennom denne modulen vil deltakerne få en oversikt over grunnleggende prosjektledelsesprinsipper og lære hvordan de kan anvendes i akademiske forskningsmiljøer. Ved slutten av modulen vil deltakerne være utstyrt med innsikt og verktøy for å kunne håndtere forskningsprosjekter på en vellykket måte til tross for deres iboende kompleksitet.
Målgruppe
Passer for forskere og teknisk administrative ansatte som ønsker å lære mer om prosjektledelsesmetodikk og hvordan forskningsprosjekter skiller seg fra «vanlige» prosjekter i andre sektorer.
Språk
Engelsk
Varighet
2,5 timer
Facilitators
Hiwa Målen, Seniorrådgiver ved Forsknings- og innovasjonsavdelingen (FIA), UiB