1.5 millioner til forskning på barns mediebruk og algoritmer i familien
Forskerne Hallvard Moe, Emilija Gagrcin og Andreas Roaldsnes får over 1.5 millioner fra Medietilsynet til prosjektene MedBarn og «Familien som kjerne til kilde til kritisk medieforståelse».

Hovedinnhold
Andreas Roaldsnes forsker på sosialisering av barn som kulturbrukere, og har fått tildelt midler til prosjektet «MedBarn - Barns mediemangfold».
MedBarn-prosjektet skal undersøke mediebruken blant barn og unge, og spesielt barna som er for unge til å fanges opp i den tradisjonelle mediebruksstatistikken. Roaldsnes forsvarer sin ph.d-avhandling i mars, der hovedtematikken er ulikheter i sosialisering av barn som kulturbrukere gjennom familien. En av hypotesene i prosjektet er at lignende strukturer er relevante for barns bruk av medier og er med og styre hvilket mangfold av medier de eksponeres for.
– Dette kan tenkes å påvirke barn her og nå, men også hvilken mulighet de har for å delta i demokratiet når de blir eldre. Jeg gleder meg til å sette i gang med prosjektet, sier Roaldsnes.
Algoritmer i familien
Professor Hallvard Moe og forsker Emilija Gagrcin leder «Familien som kjerne til kilde til kritisk medieforståelse», som vil ta for seg familiens rolle i intergenerasjonell læring rundt algoritmiske medier.
Algoritmiske medier – plattformer som Instagram, TikTok, Finn.no, Tinder og liknende – har stor påvirkning på hva slags informasjon vi ser, når, og hvordan vi forstår den. Å forstå hvordan algoritmer fungerer har derfor blitt viktig for å utvikle kritisk medieforståelse. For mange – spesielt voksne som ikke lenger er i skolesystemet – er det gjennom eksperimentering og erfaringsutveksling med familie og kjente at de utvikler sin forståelse av algoritmer. Nå kan forskerne studere hvordan dette skjer i praksis.
Moe og Gagrcin samarbeider også i forskningsprosjektet PREPARE - Distributed and prepared. A new theory of citizens` public connection networks in the age of datafication (ERC, 101044464).
Vi er svært glade for at forskerne våre får disse mulighetene, sier instituttleder Marija Slavkovik. - Tildelingene bekrefter at våre forskningsmiljøer er viktige kunnskapsleverandører for medie-Norge og offentlige myndigheter.
Medietilsynet er statens tilsyns- og forvaltningsorgan på medieområdet, og som del av sin virksomhet lyser de årlig ut penger til medieforskning. I 2025 ble det tildelt 5.3 millioner til 12 prosjekter.