Hjem

Mediebruksgruppen

Hovedinnhold

Mediebruksgruppen

Mediebruksgruppen (Bergen Media Use Research Group) forsker på hvordan mennesker – som publikum, brukere og borgere – forholder seg til medier, og hvordan de gjennom mediene forholder seg til hverandre og samfunnet. Forskningsgruppen er tilknyttet Institutt for informasjons- og medievitenskap, og ledes av Hallvard Moe og Brita Ytre-Arne.

Nyhet
bilde av robot

Forsker på forestillinger om kunstig intelligens

UiBs Humaniorastrategi tildeler Brita Ytre-Arne midler for å forske på kunstig intelligens og hvordan vi vurderer hva som er ekte og sant.

Ledig stilling
Image of the group

Ledig postdoktorstilling: Media, borgere og demokrati

PREPARE-prosjektet ser etter en ambisiøs forsker som vil bidra til å utvikle en ny agenda for å forske på borgernes forhold til offentligheten.

Nyhetsbruk
Reuters Digital News Report

Nordmenn svært skeptiske til KI-produserte nyheter

Bruken av kunstig intelligens i nyhetsproduksjon vekker bekymring blant nordmenn, viser Norges resultater fra Reuters Digital News Report, verdens største undersøkelse av digitale nyhetsvaner.

Bokanmeldelse
blde av tidsskrift

Kortfattet og rikt om mobilens plass i dagliglivet

Brita Ytre-Arnes bok om smartttelefonen i hverdagslivet har fått strålende anmeldelse i Norsk Medietidsskrift.

Podcast
UiB Popviten

Unge vil ha pause fra skjermene

– Unge bruker stadig flere timer daglig foran skjermen - mot sin vilje, sier stipendiat Mehri Agai i podcasten UiB Popviten.

Nyeste publikasjoner 

Jürgen Habermas. Den nye offentligheten: Strukturendring og deliberativ politikk (2024) Hallvard Moe

Transferred expectations of human presence: Folk theories among older adults who are inexperienced users of online services (2024) Hilde Sakariassen og Brita Ytre-Arne.

Ritual check-in, shocked immersion, regained stability: A sequential typology of news experiences in crisis situations (2023) Hallvard Moe, Torgeir Uberg Nærland, Brita Ytre-Arne

Operationalizing distribution as a key concept for public sphere theory. A call for ethnographic sensibility of different social worlds (2023) Hallvard Moe

Growing out of overconnection: The process of dis/connecting among Norwegian and Portuguese teenagers (2023) - Ana Jorge, Mehri S. Agai and Leonor Cunha-Vas Martinho 

Polarisation and echo chambers? Making sense of the climate issue with social media in everyday life (2023) - Hallvard Moe, Synnøve Skarbø Lindtner og Brita Ytre-Arne 

Citizens´news use during Covid-19: Concerns about misinformation and reliance on local news in Denmark, Finland, Norway, and Sweden.  (2023) - Brita Ytre-Arne og Hallvard Moe 

Monitoring the infection rate: Explaining the meaning of metrics in pandemic news experiences (2023) - John Magnus Ragnhildson Dahl og Brita Ytre-Arne 

Disconnectivity synced with identity cultivation: adolescent narratives of digital disconnection (2022) - Mehri S. Agai 

Travelling Girlhood: Feminist Discourses as Narrative Resources for the American Adaption of Norwegian High-School Drama SKAM (2022) - Dag Skarstein og Synnøve Skarbø Lindtner 

"Det er ikke plass til alt på internett": algoritmestyrte forsider og redaksjonelle vurderinger (2022) - Marianne Brochgrevink-Brækhus

"Well, That´s Just My Opinion": The Principle of Expression and the Public Debate (2022) - Ida Vikøren Andersen 

Playful recognition: Televition comedy and the politics of mediated recognition (2022) - John Magnus Ragnhildson Dahl og Torgeir Uberg Nærland 

How the public understands news media trust: An open-ended approach (2021) - Erik Knudsen, Stefan Dahlberg og Silje Nygaard

Understanding digital disconnection beyond media studies (2021) - Hallvard Moe and Ole Jacob Madsen

Privacy, energy, time and moments stolen: Social media experiences pushing towards disconnection (2021) - Trine Syvertsen and Brita Ytre-Arne

Towards responsible media recommendation (2021) - Mehdi Elahi, Dietmar Jannach, Lars Skjærven, Erik Knudsen et al. 

Why so quiet? Exploring inhibition in digital public spaces (2021) - Hilde Sakariassen og Irene Costera Meijer

Women's emotion work on Facebook: Strategic use of emotions in public discourse (2021) - Hilde Sakariassen

Offentlighetens livsstiler: Om deltagere og tilskuere i norske medieoffentligheten (2021) - Jan Fredrik Hovden

Towards a critical understanding of data visualisation in democracy: a deliberative systems approach (2021) - Torgeir Uberg Nærland and Martin Engebretsen 

Advancing digital disconnection research: Introduction to the special issue (2021) - Stine Lomborg and Brita Ytre-Arne

Doomscrolling, Monitoring and Avoiding: News Use in COVID-19 Pandemic Lockdown (2021) - Brita Ytre-Arne and Hallvard Moe

Intrusive media and knowledge work: how knowledge workers negotiate digital media norms in the pursuit of focused work (2021) - Faltin Karlsen and Brita Ytre-Arne

Nordic journalists’ conceptual roles and perceived influences - A European and inter-Nordic comparison (2021) - Jan Fredrik Hovden and Jari Väliverronen

Class and everyday media use: A case study from Norway (2021) - Jan Fredrik Hovden and Lennart Rosenlund

"Dårlige borgere? Arbeiderklassen i den moderne offentligheten." I Ljunggren og Nordli Hansen Arbeiderklassen. Oslo: Cappelen Damm. (2021) - Jan Fredrik Jovden 

How the public understands news media trust: An open-ended approach (2021) - Erik Knudsen, Stefan Dahlberg, Magnus Iversen, Mikeal Johannesson and Silje Nygaard 

Hostility online: Flaming, trolling, and the public debate (2021) - Ida Vikøren Andersen

The Democratic Significance of Everyday News Use: Using Diaries to Understand Public Connection over Time and beyond Journalism (2021) Hallvard Moe og Brita Ytre-Arne. 

From Wanderers to Strangers. The shifting space of Scandinavian immigration debate 1970–2016 (2020) - Jan Fredrik Hovden

Instead of the deliberative debate: How the principle of expression plays out in the news-generated Facebook discussion. (2020) - Ida V. Andersen

Temporal ambivalences in smartphone use: Conflicting flows, conflicting responsibilities (2020) - Brita Ytre-Arne, Trine Syvertsen, Hallvard Moe og Faltin Karlsen

A digital public sphere: Just in theory or a perceived reality for users of social network sites? (2020) - Hilde Sakariassen 

Populism and popular culture: a case for identity-oriented research. In Krämer, B. & Holtz-Bacha, C. (eds) Perspectives on populism and the media. (2020) - Torgeir U. Nærland

Skriftlig protokolanalyse. Kapittel i Retorik og metode (2020) - Jens E. Kjeldsen, Eirik Vatnøy og Ida V. Andersen 


Affective Polarization in Multiparty Systems? Comparing Affective Polarization Towards Voters and Parties in Norway and the United States (2020) - Erik Knudsen 

Disentangling the Influence of Recommender Attributes and News-Story Attributes: A Conjoint Experiment on Exposure and Sharing Decisions on Social Networking Sites (2020) - Mikael Poul Johannesson og Erik Knudsen  

Audiences’ Communicative Agency in a Datafied Age: Interpretative, Relational and Increasingly Prospective (2020) - Brita Ytre-Arne og Ranjana Das

Enabling Cultural Policies? Culture, Capabilities and Citizenship (2020) - Torgeir U. NærlandJan Fredrik Hovden og Hallvard Moe

Methods for datafication, datafication of methods (2020) - Stine Lomborg, Lina Dencik og Hallvard Moe

Deliberative Systems Theory and Citizens’ Use of Online Media (2020) - Cathrine Holst og Hallvard Moe