Hjem
Mediebruksgruppen

Nyhetsarkiv for Mediebruksgruppen

Medier og medieteknologi preger samfunnet - men hvordan kan vi forstå hva medier betyr i livene til folk? Denne boken, skrevet av Mediebruksgruppens ledere Hallvard Moe og Brita Ytre-Arne, gir fordypning i metoder for å forstå mediebruk.
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs priser gis til yngre forskere i Norge som har dokumentert fremragende talent, originalitet og innsats, og som har oppnådd eksepsjonelt gode resultater innen sitt fagfelt.
Forskerne Hallvard Moe, Emilija Gagrcin og Andreas Roaldsnes får over 1.5 millioner fra Medietilsynet til prosjektene MedBarn og «Familien som kjerne til kilde til kritisk medieforståelse».
Nyheter om klimaendringer kan oppleves uhåndgripelige og fjerne. To nye studier avdekker hvordan vi forstår og tolker klimanyheter.
Mediebruksgruppens John Magnus Dahl videreutvikler sin forskning på ungdom og skjerm ved Købehavns Universitet.
– Mye av det de gjorde på nett handlet om guttegjengen, sier UiB-forsker John Magnus Dahl.
Aldersgrensen på sosiale medier er i dag 13 år. Tall fra Medietilsynet viser likevel at halvparten av 9- og 10-åringer allerede har sosiale medier. Vil det hjelpe å heve grensen?
IMAGINE-prosjektet har en ledig ph.d.-stilling for kandidater som er interessert i å forske på folks holdninger til nye medieteknologier ved hjelp av statistisk analyse.
Mehri S. Agai disputerer 28.11.24 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Digital Flux: The Process of Youth Disconnection in an Ambivalent Digital Modernity".
Førsteamanuensis Erik Knudsen vant prisen for beste medievitenskapelige artikkel under Norsk Medieforskerkonferanse 2024.
Den årlige Reuters-undersøkelsen gir rik informasjon om mediebruk og -vaner. Nå kan Infomedias masterstudenter få tilgang.
Mediebruksgruppens professor Hallvard Moe er vitenskapelig rådgiver for den nye Journalistpanelet i KODEM - Koordinerte onlinepaneler for forskning på demokrati og styresett.
Hva tenker vi egentlig om kunstig intelligens? Forskere fra Infomedia har fått støtte fra Norges Forskningsråd (NFR) for å utforske dette dagsaktuelle spørsmålet.
Digital frakobling handler ikke bare om å trykke på en knapp. For ungdom spiller følelsesmessige reaksjoner en viktig rolle for hvordan de håndterer frakobling.
Den siste spesialutgaven av tidsskriftet Journalism Studies utforsker fenomenet nyhetsunnvikelse, med bidrag fra Infomedia-forskere, og presenterer en systematisk gjennomgang av eksisterende forskning på feltet.
To av tre mener de bruker for mye tid på nettet. Hør forsker Mehri S. Agai fortelle om ungdom og skjerm i nyeste episode av Ekko på NRK.
Hvordan bidrar manipulativ design til å spre skadelig innhold til barn og unge? Hvordan kan barns rett til informasjon, tankefrihet og deltakelse balanseres opp mot kravet til beskyttelse på nett? Forsker Mehri S Agai deltok i Medietilsynets paneldebatt på Arendalsuka 2024.
Hvordan ble vi så avhengige av dingsen vi alltid har i hånda? PhD-stipendiat Mehri S. Agai delte innsikter fra sin forskning på Olavsfestdagene 2024.

Sider