Hjem
Mediebruksgruppen

Nyhetsarkiv for Mediebruksgruppen

PREPARE-prosjektet ser etter en ambisiøs forsker som vil bidra til å utvikle en ny agenda for å forske på borgernes forhold til offentligheten.
UiBs Humaniorastrategi tildeler Brita Ytre-Arne midler for å forske på kunstig intelligens og hvordan vi vurderer hva som er ekte og sant.
Bruken av kunstig intelligens i nyhetsproduksjon vekker bekymring blant nordmenn, viser Norges resultater fra Reuters Digital News Report, verdens største undersøkelse av digitale nyhetsvaner.
Brita Ytre-Arnes bok om smartttelefonen i hverdagslivet har fått strålende anmeldelse i Norsk Medietidsskrift.
Postdoktor i mediebruksgruppen Katharina Wuropulos presenterer sin forskning på arrangement om flerkulturell rekruttering.
Forskningsgruppen for mediebruk gleder seg til å ta imot tre internasjonale gjesteprofessorer i 2024; Joëlle Swart, Tim Kormelink og Anna Feigenbaum.
Professor Hallvard Moe deltar i nytt prosjekt om tillit til forskning ledet av Insitutt for Samfunnsforskning.
PhD-kandidat Mehri Agai får støtte fra Medietilsynet til et prosjekt om ungdommers liv på digitale flater. Også tre masterstudenter mottar finansiering.
Ved inngangen til det nye året feirer vi at Erik Knudsen er nyslått førsteamanuensis.
En variert gruppe medie- og demokratieksperter utgjør den vitenskapelige rådgivergruppen i Prepare-prosjektet.
Brita Ytre-Arne holder keynote på konferansen Emerging Directions in News Use Research.
Ph.d.-kandidat Mehri Agai har snakket med den spanske avisen El País om hvordan digital frakobling er mer krevende for ungdom enn voksne.
Trenger vi feelgood-media akkurat nå? Professor Hallvard Moe besøkte NRK P2 Arena for å diskutere nyheter og mediebruk i tider med krig og samfunnskrise.
Ny forskning bygger en typologi for hvordan vi bruker nyheter om kriser.
Som del av NordMedia-konferansen 2023 i Bergen arrangererte PREPARE et panel om prosjektets teoretiske ambisjoner.
«Likte du denne saken, liker du kanskje også denne?» Nesten 6 av 10 nordmenn er bekymret for hva de går glipp av grunnet personaliserte nyheter.
Tenåringer gjør emosjonelt arbeid for å håndtere digital på- og frakoblingskultur, og har ulike vilkår for å lykkes.
Ph.d-stipendiat Marianne Borchgrevink-Brækhus vant prisen for Årets Forskningsartikkel i Norsk Medietidsskrift.

Sider