Det humanistiske fakultet

Professor Kirsi Salonen utnevnt som medlem av British Academy

Det britiske vitenskapsakademiet for humaniora og samfunnsvitenskap tar hvert år opp et mindre antall internasjonale medlemmer fra utenfor Storbritannia. Et medlemskap her er en stor ære og anerkjennelse som sjelden tildeles forskere ved norske universiteter.

Bilde av bygget som huser British Academy
British Academy holder til i Carlton House Terrace i London.
The British Academy

Kirsi Salonen, professor i middelalderhistorie ved Universitetet i Bergen, er utnevnt som et av 30 nye internasjonale medlemmer i British Academy i 2024. British Academy er  Storbritannias nasjonale vitenskapsakademi for humanistiske og samfunnsvitenskaplige fag, og et medlemskap her henger høyt.

Trodde det var et svindelforsøk

– Jeg trodde noen prøvde å lure meg, forteller Kirsi Salonen. Da hun i sommer fikk en epost fra British Academy om at de vurderte å ta henne opp som medlem, var hun sikker på at det var et forsøk på phishing. Hun sendte lattermild eposten videre til mannen sin, men svaret hans var at meldingen nok var ekte.

I juli mottok hun formell beskjed om at hun var tatt opp i det prestisjefulle akademiet, og ble overveldet.

- Det var en gigantisk overraskelse og jeg kunne ikke helt tro at jeg var verdig en så stor internasjonal anerkjennelse. Men da sjokket var over ble jeg veldig glad.

Bilde av Kirsi Salonen i UiBs musèhage.

Kirsi Salonen i Musèhagen ved Universitetet i Bergen..

UiB

En sjelden anerkjennelse

Dekan ved HF-fakultetet, Camilla Brautaset, er imponert.

– Dette er en anerkjennelse gitt både fra og til fremragende forskere, og som henger svært, svært høyt. Den eneste jeg kjenner til som har fått tilsvarende utmerkelse tidligere og samtidig vært tilknyttet et norsk universitet, er Halvdan Koht. Det er generelt svært sjelden at forskere ved nordiske universiteter blir tildelt status som internasjonale medlemmer av det britiske vitenskapsakademiet, sier dekanen.

Ti år i Vatikanets hemmelige arkiver

Kirsi Salonen er utdannet ved Universitetet i Tampere, og har doktorgrader både i historie og juss. Hun har siden 2021 vært ansatt som professor ved Universitetet i Bergen. Hovedfokus i Salonens forskning er pavekirken i middelalderen, men hun er også opptatt av middelalderens hverdagsliv og forhold rundt synd, forbrytelser og lovgivning. Som et ledd i forskningen sin har Salonen tilbrakt mer enn ti år i Vatikanets hemmelige arkiver. I tillegg har hun forsket på pavekirkens diplomati i Tyskland i  mellomkrigsårene.

Kirsi Salonen er leder for forskergruppen Middelalderhistorie – religion og hverdagsliv ved UiB. Hun leder også forskningsprosjektet SCISMA ved Universitetet i Turku.

Se pressemeldingen fra British Academy her.