Hjem
Studenter mingler i borggården på Sydneshaugen skole

Strategi for HF 2023–2030

Hovedinnhold

Humanistisk kunnskap åpner dører.

Humanistisk kunnskap åpner dører. Språk, historie, litteratur, filosofi og kunst er nøkler til å forstå fellesskapet vi lever i. Vår forskning skaper ny kunnskap om menneskets plass i verden. Den gir tilgang til andre kulturer og tider, fra det første mennesket til kunstig intelligens. Den store bredden i våre utdanninger forbereder studentene på et arbeidsliv med behov for tverrfaglig kompetanse, og våre innsikter bidrar til å fremme demokrati, bærekraftig utvikling og innovasjon. I et samfunn på terskelen til nye utfordringer, står humanistiske fag for avgjørende ferdigheter: analyse, kildegransking, tolkning og kritisk tenkning.

Pdf-versjon: Strategi for Det humanistiske fakultet 2023–2030 

FORSKNING 2030

Bilde av mann med digital maske foran ansiktet
Foto/ill.:
Eivind Senneset, UiB
 

Forskningen vår skaper ny kunnskap om menneskets plass i verden.

I 2030 skal Det humanistiske fakultet stå for internasjonalt toneangivende grunnforskning. Høy kvalitet i forskning skal være gjennomgripende i fakultetets virke og ligge til grunn for utdanning og formidling. Fakultetet vil også ta ansvar for forskning på norske forhold og være en premissleverandør i offentligheten. Våre vitenskapelige ansatte får utnyttet forskningstiden sin bedre, og bidrar til et sterkt forskningsfellesskap. 

UTDANNING 2030

 
Ekskursjon og omvisning i Athen
Foto/ill.:
Ingrid Halland, UiB

Utdanningene våre forbereder studentene på et arbeidsliv med behov for tverrfaglig kompetanse.

I 2030 skal humanistisk utdanning ved UiB være et naturlig førstevalg for kandidater som ønsker å forme samfunnets utvikling i Norge og verden. Vårt utdanningstilbud skal være forankret i fremragende forskning og undervisning, samt legge til rette for tverrfaglighet. Våre kandidater skal ha faglig dybde basert på refleksjon og innsikt, være digitalt kompetente, og være forberedt på å spille en aktiv rolle i samfunns- og arbeidsliv. Internasjonale perspektiv skal kjennetegne all utdanning på HF.

FORSKERUTDANNING 2030

Doktorpromosjon i Universitetsaulaen
Foto/ill.:
Thor Brødreskift, UiB
 

Forskerutdanningen vår skal tiltrekke seg de beste forskerrekruttene i Norge og sterke internasjonale kandidater.

I 2030 skal forskerutdanningen vår tiltrekke seg de beste forskerrekruttene i Norge og sterke internasjonale kandidater. Våre kandidater skal delta i aktive forskningsmiljøer, ha tilgang til internasjonale nettverk og bidra med forskning av høy kvalitet. Ved fullført forskerutdanning skal kandidatene være attraktive for stillinger både i akademia og andre sektorer. Flere kandidater skal fullføre utdanningen innen normert tid.

FORMIDLING 2030

Bilde fra utstilling på Universitetsmuseet
Foto/ill.:
Eivind Senneset, UiB
 

Formidlingen vår skal synliggjøre de humanistiske fagenes grunnleggende rolle i vår forståelse av verden rundt oss.

I 2030 skal vår formidling av humanistisk forskning ha et bredt nedslagsfelt og synliggjøre de humanistiske fagenes grunnleggende rolle i vår forståelse av verden rundt oss. Relasjonene til samfunnet rundt oss skal være preget av åpen dialog og allsidig kunnskapsutveksling. Gjennom en aktiv og kunnskapsbasert deltagelse i offentligheten skal vi ha stor påvirkningskraft i samfunnsdebatt og beslutningsprosesser. 

ORGANISASJON 2030

Skisse over nytt HF-bygg
Foto/ill.:
HLM Arkitektur
 

Vi skal ha en vital campus som legger til rette for faglig samarbeid, med et inkluderende og internasjonalt arbeids- og læringsmiljø.

I 2030 skal HF ha en vital campus som legger til rette for faglig samarbeid, med et inkluderende og internasjonalt arbeids- og læringsmiljø. Vi skal være et fakultet med tydelige organisasjons- og styringsstrukturer som fremmer tverrfaglig samarbeid på tvers av enheter. Beslutningsprosesser skal være åpne og basert på medvirkning fra ansatte og studenter. 

Strategien beskriver fakultetets ambisjoner og hvordan vi som organisasjon skal realisere disse ambisjonene frem mot 2030. Strategien skal være et styringsverktøy for fakultetsstyret og fakultetsledelsen i forbindelse med faglige prioriteringer, rekruttering og budsjett.