Institutt for informasjons- og medievitenskap
Stipend fra TV2

Fire masterstudenter fikk totalt 100 000 kr fra TV 2

TV 2s studentstipend gikk i år til fire masterstudenter i medier- og kommunikasjon, manusutvikling for serier og informasjonsvitenskap

tv2 stipend
Patrik Venøy Saastad, Johnny Bjånesøy, Vilde Eide og Taume Dery får overrakt blomster og diplom fra TV2s Sarah Willand.
Regine Olsen-Hagen, UiB

– Utrolig deilig å være ferdig! Men det var litt gøy også

Det sier Patrik Venøy Saastad som er masterstudent på medier- og kommunikasjonsvitenskap ved UiB. Sammen med Vilde Eide på master for manusutvikling, Johnny Bjånesøy og Taume Dery på master i informasjonsvitenskap fikk de torsdag tildelt 25 000 kroner hver for sine masterprosjekter i TV 2s Premier League studio på Media City Bergen.

Delt ut under Innovasjonsdagen

Selve utdelingsseremonien skjedde i forbindelse med et større TV 2-arrangement, Innovasjonsdagen, og i salen satt rundt 100 ledere og ansatte i TV 2.

Alle masterstudentene fikk presentere sine masterprosjekter for publikum. Johnny Bjånesøy fortalte om sitt masterprosjekt som er et anbefalingssystemer for film på digitale plattformer. Taume Dery fortalte om hvordan han hadde sett et behov for en mer sosial streamingtjeneste og på grunnlag av det nå arbeider med masteroppgaven «A real-world collaboration streaming service. Testing three social streaming services, Airtime, Rave and Playow, and developing a prototype based on these test”.

Vilde Eide sitt masterprosjekt er et manus til en dramaserie “Verdens beste land”, og hun fikk fem minutter til å presentere serien for TV 2. Patrik Venøy Saastad fortalte om sitt masterprosjekt som er en studie av politiske influencere på YouTube og hvordan de bruker retoriske virkemidler i sitt innhold.

Vilde Eide

Vilde Eide presenterer sin masteroppgave for en fullsatt sal i TV 2s Premier League studio

Regine Olsen-Hagen

Etter presentasjonen ble de kalt opp på scenene av Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, som delte ut blomster og diplomer til de fire masterstudentene.

Andre år på rad

Det er andre gang at TV 2s studentstipend deles ut til masterstudenter ved Institutt for informasjons- og medievitenskap. I fjor ble totalt 6 studenter tildelt stipendmidler i forbindelse med sine masterprosjekter. Blant dem var Johanna M. Husebye, masterstudent i undersøkende journalistikk, som fikk sitt masterprosjekt publisert på forsiden i VG og tre masterstudenter i medie- og interaksjonsdesign som arbeidet med masteroppgaven TV 2 Sumo Kids, som også ble presentert under konferansen Innovasjonspedagogikk i Media City Bergen.