Nye teknologi-demoer fra MediaFutures
MediaFutures' oppdaterte nettsider viser frem forskningen og det innovative arbeidet som utføres på tvers av alle fem arbeidspakkene ved senteret.
Hovedinnhold
MediaFutures’ nettside har vært sentral i formidlingen av informasjon om senterets aktiviteter og resultater. I fjor har nettsiden blitt redesignet og utvidet gjennom opprettelsen av nye sider som Demoer, Code, Admin Corner, Master Thess and Videos.
Demo-siden har nå gjennomgått ytterligere oppdateringer, med tillegg av spennende demonstrasjoner. Den aktuelle siden inneholder sytten demoer laget av vårt vitenskapelige team i samarbeid med senterets industripartnere, inkludert NRK, TV 2, Schibsted.
Blant demoene kan du finne:
- Tank Classifier, utviklet av PhD-kandidat Sohail Ahmed Khan under forskningsopphold ved Faktisk.no. Prototypen hjelper journalister med verifisering av bilder som viser militære kjøretøy
- Re-Ranker, bygget av PhD-kandidat Anastasiia Klimashevskaia i samarbeid med TV 2. Re-Ranker har som mål å takle problemet med popularitetsskjevhet i anbefalingssystemer, og å hjelpe brukere til å oppdage mindre vanlig medieinnhold
- Ballspark, laget av Njål Borch, leder for arbeidspakken Media Content Interaction & Accessibility. Demoen viser automatisk transkribering og høyttaleridentifikasjon av podcasten Ballpark. Det gir også brukeren muligheten til å aktivere infolenker om emner som diskuteres under podcastene
Alle demoene, inkludert de overnevnte, har også en beskrivelse som oppsummerer formålet med demoen, samt metodene som brukes i utviklingen deres. Der det er aktuelt, inkluderer demoene også lenker til relevante publisert forskning og til MediaFutures GitHub-lager som lagrer kildekoden og andre relaterte ressurser.
- Jeg er veldig stolt over at MediaFutures-teamet har publisert nærmere 20 demoer i løpet av året, forteller senterleder Christoph Trattner.
Han utdyper, demoene er ikke bare en viktig for å vise innovasjonspotensialet i senteretsarbeid, men også et første steg i retning av software spin-offs.
Plakatside
I tilleg til demosiden, har MediaFutures også lansert en seksjon for forskningsplakater, med formidlingsplakater laget av forskere og næringslivspartnere. Her kan man klikke på hvilken som helst plakat for å få tilgang til den større PDF-versjonen, som gir mulighet for å se nærmere på det presentere arbeidet.
Alle plakater som vises på nettsiden ble vist frem og presentert under MediaFutures’ årsmøter i 2021 og 2022. Hvert år, på senterets årlige konferanse, velger et dommerpanel ut tre av de beste forskningsoppgavene. I 2022 ble prisene gitt til PhD-kandidat Khadiga Saddik og masterstudentene Tiril Amalie Johansen, Svenja Lys Fostener & Thale Knudsen Kirkholm. Du kan selvsagt besøke siden og se de tildelte plakatene selv.