Søknadsboom til bachelorutdanningene
Institutt for informasjons- og medievitenskap dominerer topplistene for antall søkere.
Hovedinnhold
Det ble klart da søknadstallene til høyere utdanning gjennom Samordna opptak ble offentliggjort mandag.
Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) har nemlig tre bachelorprogrammer på topp 10-listene (uthevet under) både for antall førstevalgssøkere per studieplass og i antall førstevalgssøkere ved Universitetet i Bergen. Bachelor i Film- og TV-produksjon er sågar nummer 1 når det kommer førstnevnte ved hele UiB.
Topp 10: Antall førstevalgssøkere per studieplass
- Film- og TV-produksjon: 12.23
- Psykologi, profesjonsstudium: 8.67
- Journalistikk: 7.33
- Data science (sivilingeniør): 6.50
- Arbeids- og organisasjonspsykologi: 6.08
- Informasjonsteknologi og økonomi: 5.88
- Informatikk: 5.10
- Rettsvitenskap: 5.07
- Medie- og interaksjonsdesign: 5.00
Topp 10: Antall førstevalgssøkere
- Rettsvitenskap: 1926
- Psykologi, profesjonsstudium: 754
- Medisin: 716
- Arbeids- og organisasjonspsykologi: 365
- Psykologi, årsstudium: 356
- Film- og TV-produksjon: 269
- Generell psykologi: 241
- Samfunnsøkonomi, bachelor: 237
- Informasjonsvitenskap, bachelor: 229
- Journalistikk: 198
Prorektor ved UiB, Pinar Heggernes, sier i en uttalelse at den store interessen for mediefag er gledelig:
– Vi er opptatt av å være fremtidsrettet når det gjelder utviklingen av studietilbudet, og er glade over å se at vi fanger unge menneskers interesser og ambisjoner innenfor en rekke forskjellige områder. Jeg synes også at det er gledelig at så mange vil studere mediefag i en tid hvor vi har store utfordringer knyttet til bekjempelse av falske nyheter og ivaretakelse av demokratiet, sier Heggernes til UiB.no.
Alle øker
I tillegg til programmene på topplisten, opplever også de andre bachelorporgrammene ved instituttet økning i antall søkere i forhold til fjoråret. Så mange har søkt på bachelorprogrammene i årets Samordna opptak (økning fra 2022 i parentes):
- Medier og kommunikasjon - 127 søkere på 58 studieplasser (+24, økning på 23%)
- Journalistikk - 198 søkere på 27 studieplasser (+3, økning på 2%)
- Film- og TV-produksjon - 269 søkere på 22 studieplasser (+94, økning på 54%)
- Medie- og interaksjonsdesign - 165 søkere på 33 studieplasser (+45, økning på 38%)
- Informasjonsvitskap - 229 søkere på 85 studieplasser (+12, økning på 6%)
- Kognitiv vitskap - 96 søkere på 29 studieplasser (+4, økning på 4%)
- Kunstig intelligens - 91 søkere på 30 studieplasser (+7, økning på 8%)