Institutt for informasjons- og medievitenskap
Studier

Infomedia-studenter til internasjonal konkurranse

MIX-studentene Maria Tysse Hordvik og Julie Sophie Teilstad Østbye deltok med LifeLens-prototypen på Lifelog Search Challenge i Hellas.

Illustrasjonsbilde
@floschmaezz via Unsplash

Lifelog Search Challenge dreier seg om lifelogging, eller å registrere og bevare livets øyeblikk gjennom ulike digitale enheter. Deres brukervennlige prototype LifeLens forvandlet Lifelog Search med nyskapende UX/UI-design og ble en stor suksess.

For Maria og Julie begynte reisen til Hellas med en serendipitisk introduksjon til konseptet livlogging under forelesningen deres i MIX202. Cathal Gurrins (professor ved Dublin City University of gjesteforeleser ved Infomedia, red anm) fengslende presentasjon om lifelogging satte deres nysgjerrige sinn i bevegelse, og til slutt førte de til å delta i konkurransen.

- Ingen av elevene kunne Cathal eller noe om lifelogging (bortsett fra teknologier vi bruker, som FitBit, ta bilder med telefonen vår osv.), forteller Maria Tysse Hordvik.

- Cathal fortalte oss at han hadde hatt på seg et bærbart kamera i fem år, der kameraet tok et bilde hvert 20. sekund. Da tenkte vi at det er mange bilder! Hvordan har han kontroll over alle disse dataene? Så fortalte han oss om Lifelog Search Challenge, den internasjonale innholdssøk-konkurransen som utføres på Cathals livsloggingsdata. Vi kunne ikke slutte å tenke på denne konkurransen fordi vi var så nysgjerrige på den selv om vi ikke forsto hva den var.

Brukervennlighet

Duoens engasjement ble drevet av en iboende nysgjerrighet etter å forstå hvordan man administrerer enorme mengder livsloggdata effektivt. I erkjennelse av utfordringene konkurransens krav gir, spesielt for nybegynnere, la Maria og Julie ut på reisen for å lage et livslogging søkesystem som ikke bare tok opp disse utfordringene, men også introduserte brukervennlige funksjoner.

- Vi innså at brukerne kanskje ikke forstår systemene i Lifelog Search Challenge fordi de er for avanserte og komplekse. Vi ønsket en utfordring, og jeg og Julie bestemte oss for å delta i konkurransen med systemet vårt kalt LifeLens som er spesielt utviklet for nybegynnerdel, sier Maria.

Studentene hadde store forventninger til konkurransen.

- Vi var nervøse fordi vi var de eneste som ikke hadde deltatt før, forklarer Maria.

- Våre forventninger var å oppnå verdifulle læringsmuligheter og sjansen til å samarbeide med eksperter fra ulike felt. Vi ønsket selvfølgelig å prestere i konkurransen, men hovedmålet var å være UX-designere i en profesjonell sammenheng og designe et produkt som kan brukt i det virkelige liv. På universitetet designer vi aldri for ekte kunder, men nå fikk vi sjansen til det!

Engasjement, selvtillit og innovativ tankegang

Til tross for utfordringer, som å forstå konkurransens vanskeligheter og tilpasse designambisjonene deres med de tekniske egenskapene, forble Maria og Julie motstandsdyktige. Samarbeid med dyktige utviklere (fra Dublin City University) var avgjørende for deres suksess. Deres utholdenhet ga resultater da de sikret seg femteplassen, et bevis på deres dedikasjon, selvtillit og innovative tenkning.

- Presentasjonen gikk bra, den var kort og presis, kanskje 3 minutter. I løpet av MIX-studien har vi heldigvis lært mange metoder for å presentere arbeidet vårt og vi har derfor blitt brukt til å pitche og presentere foran et publikum. På konferansen vi presenterte systemet LifeLens, designet, backend og funksjonene, forklarer Maria selvsikkert.

Å presentere Lifelens for et globalt publikum var en transformerende opplevelse som styrket deres tillit til sine egne evner.

- Jeg synes studenter ikke skal ta disse mulighetene for gitt, man må vise at man er klar for utfordringer.

Tre timer søvn

Når hun reflekterer over reisen, er Maria og Julie fornøyde med resultatene og opplevelsen.

- Både jeg og Julie fikk så mange positive opplevelser under vår deltakelse i konkurransen. Vi møtte så mange hyggelige og dyktige folk. Vi var også veldig glade for å få en femteplass i konkurransen!

Med rette, etter at studentene nesten ikke kom til Thessaloniki i utgangspunktet.

- Flyturen til Thessaloniki var kaotisk. Jeg sendte til og med en tekst til Tien (førsteamanuensis og foreleser ved Infomedia, red anm.) og sa at vi ikke kunne delta i konkurransen. Flyet fra Oslo var tre og en halv time forsinket, og i våre hoder var det ingen mulighet for at vi kunne rekke connecting flight i Serbia, forklarer jentene, med utsiktene til at deres harde arbeid nesten var forgjeves.

- Vi var så nede og triste, men vi ga det et forsøk og var på flyet til Serbia tre og en halv time etter planen. Da vi ankom Serbia og så at flyet vårt til Thessaloniki ikke hadde gått ennå, løp vi gjennom hele flyplassen, klokken var 03.00. Vi ankom Thessaloniki kl. 05.00, og måtte våkne kl. 08.00 for å forberede oss til konkurransen. Så at vi fikk en femteplass med tre timers søvn er et mirakel!

Hopp i det!

Med LifeLens har Maria og Julie ikke bare bidratt til det utviklende feltet lifelogging, men har også skapt en presedens for studenter som er ivrige etter å delta i akademiske konkurranser. De råder andre studenter til å forfølge sine innovative ideer:

- Hopp i det, du vil ikke angre. Lag en god og nøyaktig plan for hvordan du vil bruke tiden din på forpliktelsene dine ved universitetet og det andre prosjektet. Prioriter dine studere, men med en god plan kan du få utmerkede resultater i begge, avslutter Maria.

- De fleste synes det er skummelt å presentere noe du har laget for første gang. Vel i det minste, jeg syntes det var skummelt. Men hvis du er forberedt, vis hva du har laget til klassekameratene dine, familien din, foreleseren og så videre , da blir du mer selvsikker og du har lært hvordan du presenterer arbeidet ditt for andre. Det vil være mer overbevisende at dette produktet er bra når du presenterer det for profesjonelle.