Nordmenn svært skeptiske til KI-produserte nyheter
Bruken av kunstig intelligens i nyhetsproduksjon vekker bekymring blant nordmenn, viser Norges resultater fra Reuters Digital News Report, verdens største undersøkelse av digitale nyhetsvaner.
Hovedinnhold
Det er femte år på rad Norge deltar i Reuters Institute Digital News Report, verdens største undersøkelse av utviklingen i digitale medievaner.
Årets undersøkelse, gjennomført i 47 land, gir en detaljert innsikt i hvordan folk bruker nyheter, med spesiell vekt på den digitale siden.
I Norge er det Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen som står for analysen av de norske dataene. Arbeidet med den norske delen av rapporten ble ledet av stipendiat Janne Biedilæ Bjørgan og professor Hallvard Moe, i samarbeid med stiftelsen Fritt Ord.
Rapporten dekker flere sentrale temaer som digital nyhetsbruk, nyhetsunngåelse, falske nyheter, nyheter i sosiale medier og deling, betaling for nyheter, og tillit til nyhetene.
For første gang ble også norske nyhetsbrukere spurt om deres holdninger til kunstig intelligens i journalistikk.
- Siden lanseringen av chatteroboten ChatGPT i slutten av 2022 har kunstig intelligens blitt det mest omdiskuterte temaet i den offentlige teknologidebatten. Svarene i rapporten viser at nordmenn framstår lite opplest på temaet kunstig intelligens. Mange er svært skeptiske til bruk av KI i nyhetsproduksjon, spesielt når det gjelder «harde nyheter» som krim og politikk, sier Biedilæ Bjørgan.
Høy nyhetsbruk og tillit til nyhetene
Resultatene fra Reuters-undersøkelsen gir oss innsikt i hvor mye nordmenn bruker nyheter, deres interesse for ulike temaer, og hvilke nyhetskilder de foretrekker.
Nyhetsbruken i Norge er betydelig høy, med 83 prosent av befolkningen som sjekker nyheter daglig. Nettaviser er den mest populære nyhetskilden, etterfulgt av sosiale medier, selv om bruken av sistnevnte til nyheter har avtatt siden 2017.
Norge utmerker seg også globalt når det gjelder betaling for nyheter på nettet. Hele 40 prosent av norske husholdninger har tilgang til betalte nyhetsabonnementer
- Dette nivået er langt høyere enn i mange andre land og viser en stabil vilje blant nordmenn til å betale for kvalitetsnyheter, selv om andelen som abonnerer på nyheter har stabilisert seg de siste årene, legger Moe til.
Det er også nordmenns tillit til nyhetene som forblir stabilt høy. NRK rangeres igjen som den fremste tilbyderen, etterfulgt av TV 2.
Økende selektiv nyhetsunngåelse
Til tross for det høye nyhetsbruket og betalingsviljen, avslører rapporten også en betydelig økning i selektiv nyhetsunngåelse blant nordmenn dette året, med en markant økning på 8 prosentpoeng sammenlignet med tidligere år. Andelen som aktivt unngår nyheter, er nå på 31 prosent.
Bjørgan forklarer: - Denne trenden antas å skyldes mulig trøtthet over omfattende dekning av hendelser som konflikten i Ukraina og angrepene på Gaza, i tillegg til politiske skandaler i Norge i 2023. Samtidig viser funnene at 37 prosent av respondentene føler seg overveldet av mengden nyheter i dagens medielandskap, noe som tyder på en økende tendens til å trekke seg tilbake fra samfunnsdebatten eller ta pauser fra nyhetsforbruket generelt.
Les hele rapporten her.
I tillegg kan du høre vår stipendiat, Janne, snakke om rapporten på NRK Radio.