AI ved Infomedia

Nyhetsarkiv for AI ved Infomedia

UiBs Humaniorastrategi tildeler Brita Ytre-Arne midler for å forske på kunstig intelligens og hvordan vi vurderer hva som er ekte og sant.
Bruken av kunstig intelligens i nyhetsproduksjon vekker bekymring blant nordmenn, viser Norges resultater fra Reuters Digital News Report, verdens største undersøkelse av digitale nyhetsvaner.
Marija Slavkovik, instituttleder og professor i kunstig intelligens ved Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) ble nylig tildelt prisen for “Publication of the Decade” på NORA Annual Conference 2024.
Den nyskapende teknologiutstillingen på Universitetsmuseet er nå åpen. Utstillingen er laget av studenter ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, og holder åpent frem til jul.
Aurora, Elise, Khalil og Ludvik er blant de aller første i landet som fullfører en bachelorgrad i kunstig intelligens. - Det føles godt å være utdannet innenfor et såpass aktuelt fagfelt, sier Elise Skilbred Langerød.
Agenda Vestlandet støtter Media City Bergen i kampen mot falske nyheter. Infomedia og UiB er naturligvis med.
Infomedia-studenter har fått i oppdrag å produsere en utstilling om folks kompliserte forhold til kunstig intelligens. Utstillingen lages for Universitetsmuseet i Bergen og åpner 3. juni. Den vil bli sett av tusenvis av bergensere frem til jul.
Rustam Galimullin er en av flere eksperter på kunstig intelligens ved UiB. Les mer om ham og hans forskning her.
Samia Touileb er en ny førsteamanuensis innen informasjonsvitenskap, med hovedfokus på kunstig intelligens.
Infomedias framsyn og engasjement for teknisk utdanning førte til en nevneverding økning i 2023-opptaket.
2023 viste seg å bli et produktivt år for Infomedia. Instituttets forskere var blant dem som var i forkant av vitenskapelige fremskritt, de introduserte innovative verktøy og ga betydelige bidrag til informerte diskusjoner om AI.
Denne uken møttes gruppen som skal utvikle fremtidens ledere innen kunstig intelligens.
Timmy Gresshoppe hjalp Pinocchio å skille mellom rett og galt. Kan en kunstig «moralsk rådgiver» gjøre samme nytte for maskiner som møter etiske utfordringer?
Ved Infomedia forstår vi både det tekniske aspektet av AI og de samfunnsmessige implikasjonene. Den nye siden gir en oversikt over instituttets invovering i AI-området, og våre bidrag til UiB AI.
Språkmodeller som er skapt for å produsere tekst, kan også komme med svært støtende påstander – om for eksempel kvinner og voldtekt eller mødre som driver hor.
"Det er uheldig at seriøse forskere formidler kunstig intelligens som menneskelignende og tilskriver systemene ulike gode og dårlige menneskelige egenskaper. Maskiner tenker faktisk ikke; de beregner", skriver Bjørnar Tessem i DagensNærlingsliv.
Tilbudet er rettet mot journalister og redaksjonsledere i full jobb.
The Junior Scholars Network on AI, Media and Democracy tar sikte på å koble sammen og støtte yngre forskere som forsker på utvikling og bruk av AI i media og brukens mulige påvirkningen på demokrati.

Sider