Matematisk institutt

Gruppe A:             A.Z.Munthe-Kaas, Nilsen, Kalisch, Heuch

Gruppe B:             Grong

Gruppe C:             Jensen, Oppedal

Gruppe D:             Ek (620), Sæbø (522), Bringedal (618)

Fra adm.:              Skorpa Nilsen

Varaverneombud: Høyberg

Sak 1: GODKJENNING AV INNKALLING OG SAKSLISTE

Vedtak: Innkalling og saksliste ble godkjent.

Sak 2: GODKJENNING AV REFERAT FRA MØTE 30.09.2010

Vedtak: Referatet ble godkjent.

Sak 3: ORIENTERINGSSAKER

Ledige universitetsstipend i 2011

Det vil bli lyst ut to ledige stipendiatstillinger (i ren og abm) med frist 01.06. 2011.

NFR-prosjekt

Irina Markina har fått midler til et FRINAT-prosjekt med oppstart 01.08.2011. Prosjektet finansierer bl.a. en postdoktor og en stipendiatstilling.

Nyopprettet II-stilling

Margot Gerritsen er tilsatt i professor II-stilling for 3 år med virkning fra 0101.2011. De to første årene finansieres av Akademiaavtalen, det siste året finansieres av Matematisk institutt.

Arealer i Realfagbygget

Fakultetsdirektøren har informert instituttleder om at nåværende ledige lokaler i 4. et., Realfagbygget (RFB) skal bygges om til Matematisk institutt. Ombyggingen vil ta ca. 6 md. og innflytting kan skje i slutten av 2011 (Fase 1). Flytting av resten av instituttet til 4. et. skal etter planen skje i 2013 (Fase 2).

Abelstipend

Norsk matematisk foreningen (NMF) deler ut hvert år Abelstipend til studenter som er opptatt til masterprogram i matematiske fag ved norske læresteder. Abelstipendene har som formål å stimulere lovende studenter til videre studier og forskning i matematiske fag. Søknadsfrist er 15. april.

Neste møte i instituttrådet blir sannsynligvis i begynnelsen av mars for å behandle forskningsmelding, forskerutdanningsmelding og utdanningsmelding. (Frist er ikke satt av fakultetet ennå).

Sak 4: BUDSJETT 2011

Vedtak: Rådet vedtok enstemmig å slutte seg til det fremlagte forslag til budsjett for 2011 med forbehold om de endelige regnskapstall for 2010 og vedtak om overføring av overskudd til 2011.

Sak 5: EVENTUELT

Ingen saker.