Matematikkdidaktikk
Matematikkdidaktikk er matematikkens fagdidaktikk. Her studeres spørsmål knyttet til læring av og undervisning i matematikk, for eksempel: Hva er matematikk? Hvordan lærer vi oss matematikk? Hva kan lærere gjøre for at elever og studenter skal lære matematikk?
Hovedinnhold
Matematikkdidaktikk som selvstendig forskningsområde omfatter:
- Analyse av matematisk aktivitet og matematisk tenkning
- Utvikling av spesifikke teorier f.eks. for matematisering, problemløsning, bevisteknikk
- Utforskning av metoder til formidling av spesifikt matematisk stoff
- Kritisk vurdering av spesifikt stoffutvalg i forhold til undervisningens overordnede mål
- Forskning i forutsetninger for læring og i undervisnings- og læringsprosesser
- Utvikling og evaluering av konkrete undervisningsforløp, typer av undervisningsforløp og læreplaner
- Utvikling av metoder til planlegging, gjennomføring, observasjon og analyse av undervisningsøkter
- Matematikkdidaktikkens egen historie
Matematikkdidaktisk forskning som vedrører undervisning og læring vil ofte omfatte studier i praksis, for eksempel observasjoner og innsamling av data fra matematikktimer ut i skolen. Forskningens mål kan for eksempel være å beskrive og forklare hvordan bestemte måter å tilrettelegge undervisningen på kan fremme noen elevers læring, eller hvordan visse evalueringsformer kan virke læringsfremmende (eller det motsatte).
I vår forskningsgruppe interesserer vi oss for:
- - Undersøkende virksomhet i matematikk på videregående nivå
- - Hvordan aspekter fra matematikkens historie kan gi nye tilganger til læring av matematikk
- - Modellering, undersøkende og kreativ matematikk og bruk av IKT i videregående skole
- - Læreres profesjonelle utvikling
- - Samspillet mellom matematikkdidaktisk teori og praksis
Fast vitenskapelig ansatte: