Matematisk institutt

Møte 19. juni

Matematisk institutt, Universitetet i Bergen

Til stede:

Gruppe A:      Berntsen, Sørevik, Tjøstheim.

Gruppe B:      Ingen møtte.

Gruppe C:      Kristiansen, Jensen.

Gruppe D:      Ingen møtte.

Instituttleder: Dahle

Nestleder:       Dundas

Verneombud:  Heuch

Fra adm.:        Skorpa Nilsen

Kirfel og Brun møtte under behandling av hhv. sak 4 og sak 6.

Sak 1: GODKJENNING AV INNKALLING OG SAKSLISTE

Innkalling og saksliste ble godkjent.

Sak 2: GODKJENNING AV REFERAT FRA MØTE 28. MARS 2008

Referatet ble godkjent.

Sak 3: ORIENTERINGSSAKER

Dahle:

Økonomikonsulent. Amel Balic har sagt opp med virkning fra 18.07.08. Stillingen har vært lyst ut. 3 søkere. Instituttleder har innstilt to personer til stillingen. Saken har vært i tilsettingsrådet og innstilte nr. 1 har frist til 30.06. med å gi tilbakemelding om vedkommende tar imot stillingen.

Førsteamanuensis i reservoarmekanikk/industriell matematikk. Geir Terje Eigestad er innstilt og vil i løpet av sommeren gi tilbakemelding om han tar imot stillingen.

Fakultetsdirektørstillingen etter Kjell Sælen har vært utlyst. Det var 7 søkere og 5 av disse var interne.

Forsker Warwick Tucker har vært bedømt for professorkompetanse i matematikk (data-assisterte bevis i matematisk analyse). Komiteen fant Tucker klart kvalifisert for et professorat. Saken har vært behandlet i fakultetsstyret som tar bedømmelsen til etterretning.

Støtte til Likestillingstiltak. Instituttet har fått fra UiB/fakultetet en bevilgning på kr 117.150 til frikjøp av undervisning for Inga Berre og Irina Markina våren 2009 slik at de kan kvalifisere seg videre. I tillegg kommer kr 39.050 som er instituttets egenandel, slik at det totalt blir kr 156.200.

Aktuarutdanningen. Fakultetet har i samarbeid med instituttet sendt søknad til Finansnæringens hovedorganisasjon om finansiering av en 4-årig postdoktorstilling.

Bergen forskningsstiftelse (BFS). Instituttet har sendt inn søknad om rekrutteringsprosjekt innen statistikk for Rebecka Jørnsten. Fakultetet bidrar ikke med egenandel i denne søknadsrunden. BCCS stiller med midler til en stipendiatstilling.

Risa-utvalgets innstilling. Risa-utvalget er et sentralt nedsatt utvalg som har sett på måten UiB fordeler midlene til fakultetene/instituttene. Av innstillingen fremgår det at utvalget mener MN er overfinansiert med ca. 60 mill og MED-ODONT/JUS/PSYK er underfinansiert. Innstillingen fra utvalget er enstemmig, men Olav Eldholm har levert merknader til innstillingen. Innstillingen skal behandles i universitetsstyret.

Skorpa Nilsen:

Det er laget et rapporteringsskjema som vi ber om at alle som har gjester i 5 dager (en uke) eller mer fyller ut for å lette arbeidet med årsrapporten som hvert år skal utarbeides i januar.

Sak 4: REKRUTTERINGEN TIL BACHELORSTUDIET I MATEMATISKE FAG ER DÅRLIG. HVA KAN GJØRES?

Følgende mulige tiltak ble nevnt: i) Skolebesøk ved videregående skoler. ii) Med utgangspunkt i besøk ved Vitensenteret kan lærer og elever introduseres til matematikkfaget og studieopplegget ved Matematisk institutt. Organiseringen kan skje ved hjelp av Skolelaboratoriet. Christoph Kirfel har erfaring fra liknende opplegg. iii) Invitasjon av matematikklærere fra utvalgte videregående skoler til Matematisk institutt.

Instituttleder vil sørge for at det settes ned et utvalg som kan ta seg av dette.

Sak 5: OPPFØLGING AV STUDENTER SOM ER TATT OPP SOM BACHELORSTUDENTER UNDER VÅRT STUDIEPROGRAM

Rådet er enig med instituttleder i at våre bachelorstudenter bør få en bedre oppfølging. Mulige virkemidler er jevnlige sammenkomster med de som er tatt opp og mentor virksomhet. Instituttleder vil ta et initiativ for å få startet disse aktivitetene.

Sak 6: MULIG UTLÅN AV BÆRBARE PC-ER TIL VÅRE MASTERSTUDENTER

Ulike synspunkter kom fram. Flere av rådets medlemmer mente at det er bedre å satse på stasjonære PC-er, og det ble også hevdet at et mål på sikt kan være at hver student får sin egen PC på sin kontorplass. På denne måten vil også terminalromplass kunne frigjøres. Instituttleder vil arbeide videre med saken i samråd med IT-utvalget.

Sak 7: UTKAST TIL BUDSJETTFORSLAG 2009.

Diskusjonen ble begrenset til "de store linjene” i budsjettet. Instituttrådet ga sin tilslutning til utkastet med noen mindre justeringer.

Sak 8: EVENTUELT

Ingen saker.