Matematisk institutt

Møte 28. august

Matematisk institutt, Universitetet i Bergen

Til stede:

Gruppe A:      Berntsen, Vasiliev, A.Z.Munthe-Kaas, Ile, Sørevik.

Gruppe B:      Ingen møtte.

Gruppe C:      Oppedal, Lysnes.

Gruppe D:      Mykkeltvedt, Hanson, Vestrheim.

Nestleder:     Dahle

Verneombud: Ingen møtte

Fra adm.:      Skorpa Nilsen

Sak 1: KONSTITUERING AV DET NYE RÅDET FOR PERIODEN 1. AUGUST 2009 – 31. JULI 2013

Rådet konstituerte seg.

Sak 2: MANDAT FOR INSTITUTTRÅDET

Det ble påpekt at iflg. Regler for instituttorganene, § 2, 2. avsn. skal ansatt instituttleder velge sin stedfortreder og vedkommende skal godkjennes av instituttrådet.

Rådet godkjente at nestleder Helge Dahle leder møtet i instituttleders fravær.

Sak 3: MØTEPLAN

Saken ble utsatt til neste møte.

Sak 4: ORIENTERINGSSAKER

Dahle:

■ Professor Xue-Cheng Tai er tildelt den 8. Feng Kang-prisen for sitt betydningsfulle bidrag innen numerisk lineæralgebra, datastøttet geometrisk design, partielle differensiallikninger og beregningsvitenskap. Prisen deles ut til forskere under 45 år innen beregningsvitenskap.

■  Flytting til Realfagbygget (RFB): Det ble orientert om rehabilitering av Bergen Museum og mulige konsekvenser det kan få for instituttets flytteplaner til RFB.

■  Det er bestilt 7 nye bærbare PCer til masterstudentene som er i sitt siste år av studiet. Det er da totalt kjøpt inn 22 stk. (en av disse er kassert). Formålet er å avlaste terminalrommene og utnytte lesesalsplassene.

■  Forskningspermisjon. Dahle er med i fakultetskomiteen som har vurdert søknadene. Det er kommet inn spesielt mange gode søknader i år og rammen er foreslått hevet fra 1 mill. til 1,5 mill. for 2009. Skal en ha mulighet til å vinne fram i konkurransen om disse midlene er det viktig framover at en skriver gode søknader som følger malen til fakultetet.

■  Dialogmøte med fakultetet 14.08. Instituttet vil få tildelt kr 400000 til en ny prosjektøkonomi stilling i tilknytning til oppretting av CIPR-UiB.

■  Frist for å søke Forskningsrådet om midler over CLIMIT-programmet bl.a. er 02.09.09.

■ Sparebanken Vest har bevilget midler, kr 50.000, til Mat.-nat.fakultetet til opprettelsen av et senter/nettverk for forskning relatert til utvinning av geotermisk energi.

■  Tre søkere til den utlyste dekanstillingen ved Mat.-nat. fakultetet. To interne; Jarl Giske, Geir Anton Johansen. Ekstern; Dag Rune Olsen, UiO. Det er oppnevnt en internkomite som skal vurdere søkerne. Innstillingen går til fakultetsstyret til uttalelse før tilsetting blir foretatt i universitetsstyret.

■  Det er tilsatt to universitetsstipendiater; Den ene stillingen var instituttets egenandel i  BFS-prosjektet (ledig et halvt år) og den andre er forskuttert for stilling som blir ledig 01.01.10. Forskuttering er gjort for å få opp dekningsgraden for universitetsstipend stillingene ved instituttet.

Skorpa Nilsen:

■  Gerd Kristiansen er sykmeldt i 4 uker. Henvendelser om hennes arbeidsoppgaver rettes til Kristine Lysnes og Hilde Oppedal.

■  Marianne Jensen er tilbake 01.09.

Lysnes:

■ I høst begynner 16 nye masterstudenter (7 av disse er utenlandske selvfinansierte master).

Fordeling på gruppene: Ren: 4, ABM: 6, Stat: 6.

Zanna Munthe-Kaas:

■  Det planlegges en nasjonal forskerskole innen medisinsk billedbehandling i samarbeid med UiO og UiTr. Eventuelle kursene som skal gis ved MI må godkjennes av instituttet på forhånd. Fordi slike kurs må gis intensivt må en finne et opplegg som er tilpasset instituttets øvrige undervisning. Det er foreløpig ikke klart hvordan dette lar seg gjøre.

Saken tas opp med instituttleder.

31.08.09/MSN