Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Lansering

Lansering av Norges nye digitale tradisjonsarkiv SAMLA

Den mangfoldige kulturarven i Norge er blitt digital. SAMLA lanseres 26. september.

Skjermdump av nettsiden til SAMLA - Digitalisering av Norske tradisjonsarkiv
SAMLA

Norges nye digitale tradisjonsarkiv SAMLA.no inneholder mer enn 300 000 manuskriptsider og brev, samt 5000 fotografier.

Folkeminner, skikker og beskrivelser av hverdagsliv er nå digitalt tilgjengelige fra de rike samlingene til Norsk Folkminnesamling (Universitetet i Oslo), Norsk etnologisk gransking (Norsk Folkemuseum) og Etno-folkloristisk arkiv (Universitetet i Bergen). Nå kan du blant annet søke i kulturskatter som Asbjørnsen og Moes eventyroppskrifter, originale nedtegnelser av middelalderballader, skoltesamiske eventyr og om eldre tiders ølbrygging.

På lanseringsseremonien vil SAMLA bli presentert gjennom kunstneriske innslag, taler og fremvisning.

Program:

• Åpning ved rektor Margareth Hagen
  • Innlegg ved direktør Nina Refseth (Stiftelsen Norsk Folkemuseum) og representant fra Universitetet i Oslo
  • Introduksjon til SAMLA ved prosjektlederne Hans-Jakob Ågotnes, Kyrre Kverndokk (begge AHKR) og professor Terry Gunnell (Islands universitet)
  • Kunstneriske innslag ved Ruth Lillegraven, Anne Hytta, Berit Opheim og Suõmmkar

SAMLA er finansiert av Norges forskningsråd. Prosjektet ledes av Institutt for arkeologi, historie, kulturvitenskap og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen.

Universitetsbiblioteket i Bergen, Universitetet i Oslo, Stiftelsen Norsk folkemuseum og Institutet för språk och folkminnen er samarbeidspartnere.