Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Boklansering

Negotiating Migrations: The Archaeology and Politics of Mobility

Professor i arkeologi ved AHKR, Daniela Hofmann har sammen med Catherine J. Frieman, Martin Furholt, Stefan Burmeister og Niels Nørkjær Johannsen kommet ut med en ny bok om migrasjon.

Fremside av boka Negotiating Migrations.
Bloomsbury

Migrasjon er ikke noe nytt - den har pågått helt siden Steinalderen. I denne boka diskuterer fem forfattere hvordan migrasjoner i fortiden kunne ha sett ut, hvem som reiste og hvordan de ble integrert når de ankom. De blander case studier fra neolitikum i Europa med eksempler fra andre deler av verden og tar leseren fra prosesser på stor skala (som koloniseringen av de pasifiske øyer) helt ned til hverdagslivet. Boken er resultat av et forskningsopphold på CAS i Oslo, så en stor takk til dem!

Boka er open access, og kan leses gjennom denne lenken

Abstract

Mennesker har alltid vært mobile og migrasjon var et fast trekk ved forhistorisk liv. Boken bruker arkeologiske case-studier hovedsakelig fra den europeiske neolitikum, men også fra Stillehavet, USAs sørvest, Folkevandringstiden og De store sjøer i nord Amerika, for å diskutere hvordan fokus på småskala relasjoner mellom individer – på maktkampene, forhandlingene og valgene som folk tar i hverdagslige omgivelser – kan hjelpe oss å forstå migrasjoner innen arkeologi. Mens mye forskning basert på isotoper og aDNA fokuserer på migrasjoner som fenomener i stor skala og kriserespons, tilbyr denne boken en ny tilnærming ved å utforske hvordan det å flytte på seg var innebygd i sosial praksis.

Denne boken gir en ny tolkning av hvordan de politiske aspektene ved migrasjon formet fortiden i Europa og utover, ved å trekke på data fra arkeologi, historie, lingvistikk og aDNA. Målet er å forstå migrasjon i fortiden på en rekke skalaer, i mange forskjellige regioner i verden.