Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

Veiviser til evaluering ved AHKR

Et emne skal evalueres minst hver tredje gang det tilbys. Hvordan det gjøres, er mest opp til emneansvarlig og fagmiljøet. Her er noen holdepunkter.

Til emneansvarlig:

Hvem skal evaluere?

Det er emneansvarlig som skal gjennomføre evalueringen. Emneansvarlig tildeles 8 timer i timeregnskapet for evaluering av et emne. Fagkoordinator har ansvar for at fagets emneansvarlige gjennomfører evalueringene. UUI er koordinerende organ for evalueringsvirksometen.

Når skal jeg evaluere?

UiBs kvalitetssikringssystem sier at alle emner skal evalueres minst hver tredje gang det tilbys. Alle fag skal ha en evalueringsplan som sikrer at dette minstekravet oppfylles. Men som emneansvarlig står du fritt til å evaluere emnet ditt så ofte du vil. Det er mulig å gjennomføre evalueringen underveis i semesteret eller på slutten – alt etter hensikten med evalueringen.

Hva skal jeg evaluere?

Du som emneansvarlig har fulgt undervisningen og studentene gjennom semesteret, og vurderer best hva en evaluering bør fokusere på. Du står fritt til å tilpasse evalueringen slik du mener er mest hensiktsmessig for å få evaluert de forholdene du mener bør evalueres.

•    Pensum?
•    Forelesningene?
•    Annet?

Hvordan skal jeg evaluere?

Det finnes en rekke ulike måter å legge opp en evaluering på, og ulike evalueringsmåter tjener ulike hensikter. Kvalitiativ og kvantitativ metode har ulike fordeler. Også her er det opp til emneansvarlig å velge det som passer best. Eksempler:

Kvalitativ evaluering:
•    Papirskjema som deles ut i forelesning
o    Åpent skjema – nevn tre positive og tre negative ting ved emnet

•    Elektronisk evaluering via læringsplattformen
o    Åpent skjema – nevn tre positive og tre negative ting ved emnet

•    Referansegruppe
o    Samtale med et utvalg studenter – én eller flere ganger i løpet av semesteret

•    Evalueringsseminar

•    Studentrapport
o    Studentene bes levere en felles evalueringsrapport – underveis eller ved utgangen av semesteret

Kvantitativ evaluering:
•    Papirskjema som deles ut i forelesning
o    Avkrysningssvar, fritekstsvar, poeng på en skala
o    Merk at krysskopling av svar i en statistisk analyse av svarene krever plotting av alle svar i et egnet analyseverktøy.

•    Elektronisk evaluering via læringsplattformen*
o    Avkrysningssvar, fritekstsvar, poeng på en skala
o    Krysskopling av svar i en statistisk analyse kan gjøres via Mitt UiB.

•    Kahoot el i forelesningen
o    Umiddelbar tilbakemelding på konkrete spørsmål
o    Kan brukes jevnlig, og har den fordelen at studentene straks kan se resultatet
o    Bør ikke erstatte ordinær evaluering

Gjennomføring

Emneansvarlig skal:
•    utarbeide evalueringsopplegg (i samarbeid med studiekonsulent)
•    informere om og distribuere undersøkelsen
•    samle inn/hente ut svar og gå igjennom dem
•    skrive et sammendrag av resultatet. Sammendraget skal inngå i emnerapporten for emnet.
•    sende emnerapporten til studiekonsulent for publisering på Kvalitetsportalen
•    levere eventuelle papirskjema til studiekonsulent for arkivering i ePhorte

Bekjentgjøring av innhold og tilbakemeldinger (studenter og ansatte)

Alle undervisere på et emne får lese alle evalueringssvarene som har kommet inn, i ubearbeidet form. Evalueringsrapportene legges som hovedregel frem for fagmøtene og UUI med student-representanter, og legges alltid ut i Kvalitetsdatabasen der alle har tilgang til dem.

Oppfølging av tilbakemeldinger

Når evalueringsresultatet legges frem for fagmøtet, kommenterer emneansvarlig og foreslår tiltak for oppfølging. Fagmøtet diskuterer oppfølgingen, og enes om tiltak som eventuelt fører til endringer i emnebeskrivelsen.  UUI får fremlagt evalueringsresultatene og tiltakene fagmøtet har kommet frem til.

Oppbevaring av resultater

Evalueringsrapportene inngår i emnerapportene som oppbevares i Studiekvalitetsbasen. De enkelte svarskjema leveres til studiekonsulenten som besørger arkivering i ePhorte.

AHKR, våren 2016