Nyhet | Forsker Grand Prix

Svangerskapsforsker fra UiB vant Forsker Grand Prix

I konkurranse med ni andre doktorgradsstipendiater, var det lege Marit Sandberg ved UiB som stakk av med førsteplassen i årets Forsker Grand Prix i Bergen.

Neste
Forsker Grand Prix 2024
Marit Sandberg fra Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner, UiB, vant årets Forsker Grand Prix
Forsker Grand Prix 2024
f.v. Lisa M. B. Sølvberg (UiB), Marit Sandberg (UiB) og Astrid Marie Skålvik (NORCE/UiB) havnet alle på pallen.
Eivind Senneset

Sandberg har forsket på svangerskap blant over 6000 norske kvinner med medfødt hjertesykdom. Hun er tilknyttet Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner, Klinisk instititutt 2.

I tillegg jobber hun som overlege ved Kvinneklinikken i Bergen.

– Det var veldig kjekt å få lov til å fortelle denne historien, og se at den fenget både publikum og dommerne. Det koste jeg meg med, rett og slett, sier vinneren.

En del av samfunnsansvaret

UiB-rektor Margareth Hagen gratulerer Sandberg og alle de andre deltakerne med strålende innsats i årets Forsker Grand Prix.

– Det er spesielt gledelig at en av våre talentfulle stipendiater ved UiB tok hjem førsteplassen i år, sier Hagen.

– Å formidle forskning som vekker interesse for vitenskap er en viktig del av vårt samfunnsansvar. Forsker Grand Prix gir en unik mulighet til å øve på å presentere kompleks forskning på en lettfattelig måte. Dette arrangementet har vist seg å være en god arena for å oppdage formidlingstalenter, og vi håper at deltakelsen og seieren gir dem selvtillit til å fortsette med formidling i fremtiden, sier UiB-rektoren.

Sandberg skal allerede førstkommende lørdag representere UiB i den nasjonale finalen i Forsker Grand Prix som finner sted i Oslo.

Måledata og klasseskiller

Årets sølvplassering gikk til Astrid Marie Skålvik fra NORCE og Institutt for Institutt for fysikk og teknologi ved UiB og hennes forskning på måledata fra havet.

Dommerpanelets "wilcard" og tredjeplass gikk til Lisa M. B. Sølvberg fra Sosiologisk institutt ved UiB og hennes forskning på klassestrukturer og ansettelsesprosesser.

Dommerpanelet bestod av Kjetil H. Dale (TV2), Ranghild Gudbrandsen (DNS) og Bård Fyhn (NHH).