Samarbeid mellom barnevern og skole
Hvordan brukes tverrprofesjonelle ansvarsgrupper for å støtte barn i tøffe livssituasjoner som trenger tett samarbeid mellom barnevern og skole? Dette har forskere med tilknytning til BLI undersøkt i en ny studie.
![Ordene "let's work together" på en skoletavle](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/work_together.jpg?itok=agm2QP7U×tamp=1579193000)
Hovedinnhold
I studien The use of multidisciplinary teams to support child welfare clients, rapporterer Elisabeth Hesjedal fra NLA Høgskolen og BLI, Anette Iversen (BLI), Hege Høivik Bye (ISP*, UiB) og Hilde Hetland (BLI OG ISP*), om intervjuer med 13 lærere og barnevernsarbeidere om hvordan de bruker tverrprofesjonelle ansvarsgrupper for å støtte barn i tøffe livssituasjoner som trenger tett samarbeid mellom barnevern og skole.
I analysen skildres tverrprofesjonelle ansvarsgrupper som verktøy for å arbeide løsningsorientert, lytte til barnet, støtte foreldrene, og at de kan lage rom for sosiale/miljømessige muligheter for suksessfulle samhandlinger, samt sikre skoledeltagelse gjennom tilpasset opplæring og støtte.
Les mer i den fagfellevurderte artikkelen:
(*ISP: Institutt for samfunnspsykologi)