LINGCLIM: Klimadebattens språkbruk og tolkninger
Siste nytt

«Hva er de unge villige til å ofre for klimaet?»

9. mars 2020 ble debattinnlegget «Hva er de unge villige til å ofre for klimaet?», skrevet av Kjersti Fløttum, publisert i Bergens Tidende

Climate Strike
Pixabay

Kjersti Fløttum, leder av LINGCLIM-forskergruppen, skrev en kronikk om «Hva er de unge villige til å ofre for klimaet?» som ble publisert i Bergens Tidende 9. mars. I innlegget sitt refererer Fløttum til resultatene fra skoleundersøkelsen som forskergruppen gjennomførte i 2021, i samarbeid med lærere og elever i videregående skoler i Bergensområdet. Undersøkelsen viser at unge Bergensere ønsker å leve klimavennlig, men synes at det er utfordrende å ta klimavennlige valg i hverdagen, blant annet fordi det er vanskelig å endre på vaner som vi forbinder med det gode livet.