LINGCLIM: Klimadebattens språkbruk og tolkninger

Orienteringsmøte om emnet Klima- og naturfortellinger (KLIMA200)

Er du interessert i klimaspørsmålet og hvordan vi snakker om naturen? Vil du lære mer om hvordan klimaendringene og naturen blir fremstilt og hvordan vi tolker ulike fortellinger? På orienteringsmøtet 19. august får du vite mer om emnet, møte forelesere og du kan spørre om det du lurer på.

Illustrasjon ved Signe Wohlfeil.
Signe Wohlfeil

Ved UiB skal vi forberede fremtidige generasjoner på å løse nye oppgaver. Vi ønsker å gi studentene ny kunnskap om komplekse globale utfordringer. Noen av disse er klima- og naturutfordringene vi står ovenfor.

Emnet Klimafortellinger (KLIMA200) er åpent for alle studenter ved UiB og tilbys ved Institutt for fremmedspråk

Denne gangen inkluderer vi også naturfortellinger, i tillegg til klimafortellinger.

Vi vet at klimaendringene er blitt noe mye mer enn fysiske utfordringer, som involverer samfunn og mennesker på mange måter. Et viktig spørsmål blir dermed hvordan utfordringene kommuniseres og formidles språklig. En klimafortelling kan ha ulike former, alt etter om den kommer fra forskning, politikk, media, skjønnlitteratur, en aktivistgruppe eller fra en vanlig medborger.

Emnet har som mål å bidra til en bedre forståelse av både hvordan ulike klima- og naturfortellinger presenteres og hvordan de kan bli tolket.

På orienteringsmøtet mandag 19. august kl. 10.15-11 (Sydneshaugen skole, auditorium D) vil vi fortelle mer om innholdet i emnet, og du kan stille oss spørsmål.

Forelesere på emnet er: Kjersti Fløttum, Helge Drange, Øyvind Gjerstad, Anje Müller Gjesdal, Sonia Lagerwall, Birger Solheim, Ida Vikøren Andersen (NORCE) og Emil Perron.

Velkommen!