Hjem
Mediebruksgruppen

Postdoktor-prosjekter

Mediebruksgruppens postdoktorer leder egne forskningsprosjekter.

abstrakt bilde
Foto/ill.:
unsplash.com

Hovedinnhold

Hilde Sakariassen: Dualiteten av digital teknologi for uerfarne mediebrukere i en samfunnskrise

2021-2025

Dette prosjektet undersøker hvordan uerfarne, og spesielt eldre mediebrukere, opplever bruk av digital teknologi i sin hverdag under covid-19 pandemien. Tilgangen og bruk av internett og digitale medier er svært utbredt i Norge. De fleste nordmenn regnes derfor som erfarne og kunnskapsrike brukere av digital teknologi. Det er imidlertid deler av befolkningen, spesielt de eldre, som ikke har omfavnet den digitale hverdagen i like stor grad, og som fremdeles foretrekker andre verktøy for kommunikasjon og samhandling. Restiksjonene som kom med Covid-19 pandemine førte til en brå omveltning av hverdagen. Krisen førte til en økt bruk av digitale tjenester og teknologi, både som erstatning for sosialt samvær og for dagligdagse gjøremål. For deler av befolkningen som ikke var like vant med å benytte seg av digital teknologi, ble overgangen stor. 

Denne studien fokuserer på hvordan spesielt eldre, mindre erfarne brukere av digitale medier opplevde krisen som på flere måter tvang samfunnet over på digitale tjenester og plattformer. Prosjektet vil avdekke erfaringer og opplevleser av å akseptere og lære å ta i bruk teknologien i hverdagen, og det å forsøke å stå imot digital teknologi i en slik samfunnskrise.

I denne studien blir kvalitative metoder som dybdeintervju og etnografi bruk som en publikums-fokusert tilnærming som tar utgangspunkt i opplevelsen av å bruke digital teknologi i hverdagslige situasjoner. Prosjektet vil bruke covid-19 pandemien som ramme for å studere hvordan mer uerfarne brukere av digitale medier, opplevde at deres daglige rutiner og kommunikasjon ble endret over natten.

Hvordan opplevde uerfarne brukere av digitale medier presset og forventningene om å ta i bruk og beherske teknologien i en samfunnskrise?

John Magnus R. Dahl: Smarttelefonen i kvardagen

2021-2025

Eg forskar på korleis smarttelefonen er ein del av kvardagen til tenåringsgutar, og kva telefonen har å seie for korleis dei sosialiserer med kvarandre og syner fram kven dei er. I sentrum av forskinga er eit langvarig etnografisk feltarbeid, der eg har fylgt eit knippe tenåringar både i deira fysiske daglegliv – på kafé, på bussen, på fest – og på ulike nettplattformar, som instagram, snapchat og tiktok. Eg planlegg også mindre intervju- og plattformstudier som spring ut av det overordna feltarbeidet. Eit sentralt funn er at det finst to overordna måtar å bruke smarttelefonen på: Den framand-orienterte, der ein gjerne prøver å finne nye vener og kontaktar gjennom digitale flater; og den kjentfolk-orienterte, der ein nytter internett til å kommunisere med dei ein allereie tilbringer tid med på skulen og på fritida. Eit anna funn er at maskulinitetar, korleis gutane freister å framstå som menn, er særs viktig for korleis dei bruker smarttelefon og sosiale media.

Prosjektet er ein del av innovasjonssenteret MediaFutures, og eg samarbeider også med NRK om metodeutvikling gjennom diskusjonar om etnografisk metode, og ved å freiste å opprette kanalar for kunnskapsutveksling der innsikter frå grunnforskinga mi kan kome til nytte i arbeidet NRK gjer for å vere ein viktig del av ungdoms liv i ein periode med store teknologiske endringar og påfølgande endringar i mediebruken.

Özlem Demirkol Tønnesen

2023-2027

Dette prosjektet er en del av det EU-finansierte Prepare-prosjektet, som ser på borgeres nettverk for offentlig tilknytning. Mer informasjon kommer.