Hjem
Ansattsider

Enkeltkjøp over 100.000

Kontakt Seksjon for innkjøp dersom du skal kjøpe noe til en verdi over NOK 100.000 ekskl. mva., og UiB ikke har en rammeavtale for dette. På denne siden gis en beskrivelse av stegene i en anskaffelsesprosess. En anskaffelsesprosess er de aktiviteter som utløses fra behov oppstår, varen/tjenesten er mottatt og betalt, til utfasing av kontrakten.

Hovedinnhold

Tildeling og kontrakt

Meddelelsesbrev

Når tilbudene er evaluert og eventuelle forhandlinger gjennomført, skal det gis skriftlig meddelelse om valg av leverandør til de berørte leverandørene før kontrakten inngås. I brevet skal det gis en begrunnelse for valget ved å redegjøre for det vinnende tilbudets egenskaper og relative fordeler i samsvar med tildelingskriteriene.

Karensperiode

Kontrakten kan tidligst inngås/signeres etter utløpet av karensperioden. For kjøp på over NOK 1.3 millioner ekskl. mva er det krav om 10 dagers karensperiode regnet fra dagen etter at meddelelsen ble sendt. Kravet om karensperiode gjelder ikke for kjøp på under 1.3 millioner, når oppdragsgiver ved spesielle tilfeller ikke har plikt til å kunngjøre konkurranse, eller når den valgte leverandøren er den eneste berørte leverandøren.

Kontraktssignering

Kontrakten skal som regel signeres av leverandøren først, deretter av din leder og til slutt av innkjøpssjefen ved Seksjon for Innkjøp (Kjetil Skog). Med mindre annet er avtalt, er kontrakten gyldig fra dato for siste signatur.

Bestilling

Varen eller tjenesten bestilles via UiBs bestillingssystem og eventuelt i tillegg, kontakt direkte med leverandør. En oversikt over bestillere per enhet finnes her.